سران بریکس، خواستار لغو ممنوعیت آموزش دختران افغانستانی شد

آی‌نور سعیدپور

کشورهای عضو بریکس، بر رعایت حقوق اساسی همه‌ی شهروندان افغانستان به‌ویژه زنان و دختران تاکید کردند. آنان هم‌چنان از طالبان خواستند که ممنوعیت آموزش دختران و زنان را لغو کند.

رهبران روسیه، چین، هند و دیگر کشورهای عضو بریکس روز چهارشنبه در اعلامیه‌ای شانزدهمین نشست خود، بر حل‌وفصل مسالمت‌آمیز و فوری مسائل در افغانستان تاکید کردند.

در اعلامیه‌ای پایانی این نشست که آمده است که سران بریکس بر تامین حقوق ابتدایی شهروندان افغانستان از جمله حقوق زنان، دختران و گروه‌های مختلف قومی تاکید دارند.

کشورهای عضو هم‌چنان گفته است که کمک‌های انسان‌دوستانه بدون وقفه به مردم افغانستان ادامه یابد.

در بخشی از این اعلامیه به نگرانی‌های امنیتی کشورهای همسایه و منطقه از خاک افغانستان نیز اشاره شده و آمده است: «اقدام‌های قابل مشاهده و قابل تأیید بیش‌تری در افغانستان انجام شود تا اطمینان حاصل شود که خاک افغانستان توسط تروریست‌ها استفاده نمی‌شود».

رهبران بریکس تاکید کرده اند که آنان، به منظور تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای از افغانستان به عنوان کشور «مستقل، متحد، صلح‌آمیز، عاری از تروریزم، جنگ و مواد مخدر» دفاع می‌کنند.

کشورهای عضو بریکس در حالی، خواستار لغو ممنوعیت آموزش دختران و تامین حقوق زنان و دختران می‌شود که این خواست‌ها در سه سال گذشته از سوی کشورها و سازمان‌ها مطرح شده؛ اما هیچ تاثیری در روی‌کرد طالبان در برابر زنان و دختران ایجاد نکرده است.

باوجودی‌که زنان و دختران از ابتدایی‌ترین حقوق شان محروم‌ اند و با گذشت هرروز محدودیت‌ها بر آنان بیش‌تر می‌شود؛ اما طالبان ادعا دارند که حقوق زنان در چهارچوب «شریعت اسلامی» تامین شده است.

در تازه‌ترین مورد محمدخالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان، ادعا کرد که این گروه به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد که حقوق زنان را نقض کند. این در حالی‌ست که پیش‌تر دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارشی فعالیت این وزارت طالبان را بررسی کرده و آن‌را بزرگ‌ترین نقض‌کننده‌ی حقوق زنان عنوان کرد.

از طرف دیگر، طالبان در سه سال گذشته، هیچ یک از خواست‌های جهان مبنی بر برعایت حقوق زنان و دختران را نپذیرفته است. این گروه می‌گویند که حقوق زنان جز از مسایل داخلی افغانستان است و هیچ کشور و یا سازمانی حق مداخله و یا «فرمایش‌دادن» در این مساله را ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا