بیش‌از ۸۰۰ هزار زن در افغانستان به سوءتغذیه مبتلا اند

حدیث حبیب‌یار

فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر اعلام کرده است که ۳.۲ میلیون کودک زیر سن پنج سال و ۸۴۰ هزار زن باردار و شیرده در افغانستان از بیماری سوءتغذیه حاد رنج می‌برند.

این نهاد روز دوشنبه، ۳۰ میزان، با نشر گزارشی نگاشته است که بحران سوءتغذیه در میان کودکان، زنان باردار و شیرده، تحت حاکمیت طالبان افزایش یافته است.

در بخشی از این گزارش، آمده است که ولایت‌های قندهار و پکتیکا گواه بیش‌ترین افراد مبتلا به سوءتغذیه است.

براساس این گزارش در قندهار ۱۳۰ هزار و ۳۸۶ کودک زیر سن پنج سال و ۴۱ هزار و ۳۵۴ زن باردار و شیرده به سوءتغذیه حاد مبتلا هستند. 

هم‌چنان در بند دیگر گزارش بیان شده که ۴۷ هزار و ۶۴۷ کودک و ۱۷ هزار و ۵۸ زن در پکتیکا نیز با سوءتغذیه حاد دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر در گزارش خود تصریح کرده که مرگ‌ومیر کودکان و زنان، ناشی از سوءتغذیه در قندهار و پکتیکا ۶.۴ درصد و در سایر نقاط کشور سه درصد است.

این نهاد با ابراز نگرانی افزوده که از ماه می تا سپتامبر سال جاری،شمار مبتلایان سوءتغذیه به‌طور قابل توجهی افزایش یافته و وضعیت به سطح “نگران‌کننده‌ای” رسیده است.

در این گزارش بحران اقلیمی، کاهش کمک‌های بشردوستانه و هم‌چنان افزایش سطح فقر در میان خانواده‌ها از عوامل مهم بلند رفتن آمار سوءتغذیه در میان کودکان و زنان باردار و شیرده عنوان شده است.

پس به قدرت رسیدن طالبان و وضع تحریم‌ها بر افغانستان، اقتصاد کشور متاثر شده است. بر اساس آمار سازمان ملل متحد بیش از ۲۹ میلیون تن در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

زنان و کودکان در نتیجه‌ی بحران اقتصادی در افغانستان بیش‌تر آسیب دیده و آمار سوتغذیه در میان کودکان و زنان شیرده و باردار افزایش یافته است.

چند ماه پیش برنامه‌ی جهانی غذای سازمان ملل متحد در افغانستان، نیز اعلام کرده بود که سه میلیون کودک در افغانستان به بیماری سوءتغذیهمبتلا هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا