نمایش‌گاه محصولات کشاورزی و صنایع‌دستی زنان در کابل برگزار شد

آی‌نور سعیدپور

سی‌ویکمین نمایش‌گاه محصولات کشاورزی و مالداری، صنایع‌دستی زنان و ماشین‌آلات زراعتی برای چهار روز در بادام‌باغ کابل برگزار شده است. در این نمایش‌گاه کارآفرینان فرآورده‌های زراعتی و صنایع دستی شان را در ۵۶ غرفه به نمایش‌ گذاشتند. 

این نمایش‌گاه برای چهار روز با اشتراک ۲۶۳ تجارت‌پیشه‌ برگزار شده که تجارت‌پیشه‌های زن و کارآفرین نیز در آن حضور دارند. 

اشتراک‌کننده‌های زن از برگزاری این نمایش‌گاه ابراز خرسندی کرده و آن‌را فرصتی برای فروش محصولات‌شان عنوان می‌کنند.

زرمینه محمدی، باشنده‌ی کندهار است. تجارت‌پیشه‌ی زن در این نمایش‌گاه فرآورده‌های زراعتی و صنایع‌دستی زنان این ولایت را به نمایش‌گذاشته است.

او می‌گوید که خود سرپرست خانواده‌ست و از هر راه ممکن باید نیازهای خانواده‌اش را فراهم کند. به‌گفته‌ی زرمینه؛ بیش‌تر زنان و دخترانی که در کندهار با او کار می‌کنند، نیز سرپرست خانواده‌های شان استند.

این تجارت‌پیشه‌‌ی زن از برگزاری چنین نمایش‌گاه‌های در کابل خوش‌حال است. او می‌گوید که با اشتراک در این مکان فرصت یافته است که محصولات زنان و دختران را به فروش برساند.

عکس: آی‌نور سعیدپور/خبرگزاری بانوان افغانستان

بانو محمدی، باوجودی‌که برای خودش تجارت کوچکی را ایجاد کرده؛ اما با آن‌هم از محدودیت‌های موجود بر کار زنان و دختران در افغانستان شکایت دارد. او تاکید دارد که زنان باید کار کنند؛ اما طالبان فرصت‌های شغلی را برای آنان تنگ کرده است.

به گفته‌ی محمدی، زنان و دختران نیاز جدی دارند که کار کنند. او از طالبان می‌خواهد که محدودیت‌های شغلی زنان و دختران را لغو کنند تا آنان بتوانند به گونه‌ی آزادانه و برابر در بخش تجارت کار کنند.

زرمینه در صحبت با خبرگزاری بانوان افغانستان، می‌گوید: «زنان بسیار زیادی در کندهار هستند. در همه‌ی افغانستان است که سرپرست ندارند. همه‌ی مسوولیت‌های خانه به عهده‌ی همین زنان است. خواهش ما همین است که با ما زنان هم‌کاری صورت گیرد. جلوی کار ما زنان را نگیرد».

این تجارت‌‎پیشه‌ی زن می‌افزاید که افزون بر چالش‌های دیگر، نهادهای جهانی از کارشان حمایت نمی‌کنند. محمدی، حمایت‌های نهادها و موسسه‌ها را در مورد انکشاف کارهای تجارت‌‎پیشه‌های زن مهم و حیاتی عنوان می‌کند. او تاکید دارد که ظرفیت‌های خوبی میان زنان و دختران در افغانستان وجود دارد که با سرمایه‌گذاری می‌توان از آن بهره‌های خوب در رشد اقتصادی افغانستان به دست آید.

بانو محمدی با اشاره به برگزاری سی‌ویکمین نمایش‌گاه محصولات زراعتی و مالداری، می‌گوید که حضور تجارت‌پیشه‌های زنان و دختران در چنین مکان‌ها سبب، آشنایی شان با مردم و سایر نهادها و شرکت می‌شود. به گفته‌ی زرمینه، این نمایش‌گاه می‌تواند فرصتی برای شبکه‌سازی میان بازرگانان باشد.

در بخش دیگر این نمایش‌گاه، شماری از زنان، صنایع‌دست‌ساز شان چون، قالین، گلیم، لباس‌های سنتی، خامک‌دوزی، جواهر و غیره را در غرفه‌ها به نمایش گذاشته و هم‌چنان تعدادی از آنان محصولات غذایی چون ترشی، چتی، انواع کلچه و غذاهای سنتی را برای فروش گذاشته‌اند.

نادره احمدیار، از بادغیس در نمایش‌گاه محصولات کشاورزی شرکت کرده است. در میان غرفه‌های دیگر که هریک با رنگ‌های مختلف و صنایع پر شده‌اند؛ نادره، مواد غذایی را به نمایش گذاشته است.

در غرفه‌ی که مربوط نادره می‌شود؛ چتنی، مربا و میوه‌های خشک از بادغیس به نمایش گذاشته شده است. همه‌ی مواد به گونه‌ی منظم به ردیف چیده شده است و نادره نیز مصروف فروختن مربا به تعدادی از مشتری‌هایش است.

زمانی‌که با نادره احوال‌پرسی می‌کنم، پولی را که از فروش مربا به دست آورده، در چمدان کوچک خود جابه‌جا می‌کند. او با خوش‌رویی خوش‌آمدگویی کرده و محصولات غذایی و میوه‌های خشک را یک‌به‌یک توضیح می‌دهد.

این تجارت‌پیشه‌ی زن می‌گوید؛ از این که در وضعیت کنونی خانمی مستقلی است و می‌تواند کار کرده و کسب درآمد داشته باشد، خوش‌حال است. او اما آرزو دارد که زنان و دختران در همه‎ی بخش‌ها بدون هیچ تبعیضی کار کنند و پیش‌رفت داشته باشند.

عکس: آی‌نور سعیدپور/خبرگزاری بانوان افغانستان

از طرف دیگر، او از استقبال باشندگان کابل از برگزاری چنین نمایش‌‌گاه‌ها نیز ابراز خرسندی می‌کند. احمدیار می‌گوید که فروش خوبی داشته است.

با این حال، حضور زنان و دختران نیز در این نمایش‌گاه چشم‌گیر است. بیش‌تر آنان برای بازدید و یا خرید به این‌جا آمده است.

حکیمه، با شماری از دوستانش به این نمایش‌گاه آمده است. او می‌گوید که این‌جا آمده تا از صنایع‌دستی و محصولات زراعتی بازدید کند. 

یک چمدان که با تارهای نارنجی‌رنگ روی آن خامک‌دوزی شده، ۴۰۰ افغانی خریده است. او می‌گوید که در نمایش‌گاه معمولا وسایل سنتی به نمایش گذاشته می‌شود که پیدا کردن آن در مرکزهای خرید کار دشواری است.

حکیمه می‌افزاید که در چنین نمایش‌گاه‌ها، محصولات و تولیدات مختلف از ولایت‌ها گردهم آمده و به نمایش‌ گذاشته می‌شود و تنوع برای آنان دل‌پذیر است. او با دوستانش در نمایش‌گاه‌های مختلف شرکت کرده و  گاهی هم از آن‌ خرید می‌کنند.

در این نمایش‌گاه چهار روزه محصولات زراعتی، باغ‌داری، مالداری، ماشین‌آلات زراعتی، زعفران، گیاهان دارویی، تجهیزات آب‌یاری، نهال درختان مثمر و غیر مثمر، دست‌گاه‌های برق خورشیدی و صنایع‌دستی به نمایش گذاشته شده‌ است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا