دوام ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان؛ «فلاکت به‌بار می‌آورد»

لیدا بارز

جنبش اعتراضی زنان موسوم به «جنبش شنبه‌های ارغوانی»، دوام ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان را «فاجعه‌‌بار» و «فلاکت‌بار» خواند.

«جنبش شنبه‌های ارغوانی»، با نشر اعلامیه‌ای امروز شنبه، ۲۸ میزان، که نسخه‌ی از آن به خبرگزاری بانوان افغانستان فرستاده شده، از ممنوعیت آموزش زنان و دختران از سوی طالبان انتقاد کرده است.

در بخشی از این اعلامیه آمده‌ که بازگشایی مکتب‌های دخترانه تحت حاکمیت طالبان، با نصاب آموزشی جدید و حجاب مورد نظر این گروه سبب می‌شود تا از آموزش‌های «علمی، عقلانی و انسانی در افغانستان هیچ خبری نباشد».

این جنبش اعتراضی در بند دیگر این اعلامیه با ابراز نگرانی نگاشته است: «اگر تحت حاکمیت طالبان مکتب‌ها بازگشایی شود، افکار و آموزه‌های افراطی، تروریستی و انحصاری‌طلبی ترویج می‌گردد که منتج به آسيب‌های جبران ناپذیر بر بنیاد‌های اجتماعی جامعه‌ی افغانستان به‌ویژه در میان زنان می‌گردد».

هم‌چنان «جنبش شنبه‌های ارغوانی» می‌افزاید که بازگشایی مکتب‌ها، با نصاب آموزشی جدید طالبان، «زیربنا‌های اجتماعی، فرهنگی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز را در کشور نابود و نسلی از دختران و زنان را تربیت خواهد کرد که به‌جای پذیرش تفاوت‌ها و ترویج صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز، تنها خشونت، ترس، عقب‌گرایی و سلطه‌طلبی طالبانی را ترویج خواهند داد».

این جنبش خواستار برگزاری انتخابات آزاد و رای عمومی شهروندان برای آینده‌ی بهتر زنان و دختران در افغانستان شده است.

در این اعلامیه تاکید شده که «نظام‌ و حکومت مشروع، دموکراتیک و غیرمتمرکز می‌تواند، بهترین بدیل برای حکومت خودخوانده‌ی طالبان، تامین کننده‌ی عدالت اجتماعی، پایان ستم ملی، پایان آپارتاید جنسیتی و زبانی در افغانستان باشد و به بحران کنونی در کشور پایان دهد».

زنان معترض اعضای این جنبش از جامعه‌ی جهانی و سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهند که هرچه زودتر برای پایان دادن به ممنوعیت آموزش دختران اقدام‌های جدی را روی دست گیرد و آن را محکوم کنند.

این انتقادها در حالی صورت می‌گیرد که اکنون هزار و ۱۲۴ روز می‌شود که دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان از رفتن به مکتب محروم استند.

طالبان، با روی کار آمدن دوباره‌ی شان حدود ۸۰ فرمان محدود‌کننده بر زنان و دختران صادر کرده‌اند.

با این حال بیش‌تر از سه سال می‌شود که این گروه از سوی کشورهای جهان به نقض‌کننده‌‌گان حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران متهم استند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا