یونیسف: ممنوعیت آموزش دختران افغانستانی سبب افزایش ازدواج‌های زیرسن شده است

آی‌نور سعیدپور

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، می‌گوید که ادامه‌ی بسته ماندن مکتب‌های به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان، سبب افزایش ازدواج‌های اجباری شده است.

یونیسف، قصه‌ی چند دختر محروم از آموزش را در افغانستان روایت کرده است.

در این گزارش آمده است که دختران در افغانستان در زندگی روزمره خود با چالش‌های قابل توجهی روبه‌رو هستند. این نهاد افزوده که دختران با محدودیت‌های تحصیلی، رفت‌وآمد، اشتغال و دست‌رسی به خدمات و مکان‌های عمومی مواجه هستند.

یونیسف افزوده که حتا صدای زنان و دختران نیز در حال خاموش شدن است. صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد تاکید کرده که محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران نه تنها نابرابری‌های جنسیتی موجود را عمیق‌تر می‌کنند؛ بلکه نگرانی‌های حفاظتی را نیز تشدید می‌کنند.

کاتریل راسل، مدیر اجرایی یونیسف می‌گوید: «آموزش فقط فرصت‌ها را فراهم نمی‌کند؛ بلکه از دختران در برابر ازدواج زودهنگام، سوءتغذیه و سایر مشکل‌های صحی محافظت می‌کند و تاب‌آوری آنان را در برابر بلایایی مانند سیل، خشک‌سالی، و زلزله‌هایی که بیش‌تر افغانستان را گرفتار می‌کند، تقویت می‌کند».

به گفته‌ی یونیسف از سپتامبر 2021، بیش از 1.4 میلیون دختر از حق تحصیل بالاتر از صنف ششم محروم شده اند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد افزوده که با وجود محدودیت‌ها و سختی‌های شدید، عزم زنان و دختران افغانستانی برای ادامه‌ی تحصیل، حمایت از خانواده و رویای آینده‌ای بهتر هم‌چنان پابرجاست.

این نهاد تاکید کرده که به حمایت از حقوق و رفاه دختران و زنان در افغانستان ادامه می‌دهد.

نگرانی یونیسف، از بسته ماندن مکتب‌ها و تاثیرهای بلندمدت آن، بر زنان و آینده‌ی افغانستان در حالی مطرح می‌شود که دختران پس از حاکمیت طالبان، افزون بر ممنوعیت آموزشی با محدودیت‌های گسترده در بخش‌ها مختلف روبه‌رو اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا