متهم کردن شورای امنیت به بی‌اعتنایی در برابر آزار جنسی زنان در افغانستان

لیدا بارز

سرویس بین‌المللی حقوق بشر، پس از تصویب صلاحیت ریچارد بنت، از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفته است که این شورا با وجود درخواست‌های مکرر از سوی نهادهای حقوق بشری و مدافعان حقوق بشر، از ایجاد سازوکار تحقیقاتی مستقل برای بررسی نقض‌های حقوق بشری در افغانستان خودداری کرده است.

سرویس بین‌المللی حقوق بشر، در بیانیه‌‌ای روز جمعه، ۲۰ میزان، گفته است که در جلسه‌ی ۹ اکتوبر، شورای حقوق بشر قطعنامه‌ای به رهبری اتحادیه اروپا را تصویب کرد که مأموریت ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان تمدید شده؛ اما این قطعنامه سازوکاری برای پیش‌برد عدالت، پاسخ‌گویی و جبران خسارت برای نقض‌های حقوق بشری گذشته و حال، که برخی از آن‌ها به سطح جنایت علیه بشریت از جمله آزار و اذیت جنسیتی علیه زنان و دختران می‌رسد، فراهم نکرده است.

در بیانیه‌ی این نهاد آمده است که ماه پیش ۹۰ سازمان غیردولتی افغانستانی، منطقه‌ای و بین‌المللی خواستار ایجاد یک سازوکار تحقیقاتی مستقل در شورای حقوق بشر شدند که بر اساس آن گزارش‌گر ویژه‌ به جمع‌آوری و حفظ شواهد جنایات بین‌المللی در افغانستان خواهد پرداخت. 

بر همین اساس سرویس بین‌المللی حقوق بشر، گفته است که این درخواست در قطعنامه نهایی شورای حقوق بشر ملل متحد، در نظر گرفته نشده است. 

سرویس بین‌المللی حقوق بشر، با اشاره به تبعیض نهادینه شده در افغانستان، می‌گوید: «زنان و دختران تحت رژیم آپارتاید جنسیتی زندگی می‌کنند».

با این حال این نهاد خواستار ایجاد مکانیزمی برای ارزیابی همه ابعاد تبعیض جنسیتی در افغانستان و پاسخ‌گویی عاملان آن شده است.

در این بیانیه به نقل از مدافعان زن، گفته شده است که آنان خواستار فراهم‌کردن عدالت برای نقض جدی حقوق بشر در افغانستان هستند. 

این نهاد می‌گوید: «باوجود توجه‌ی دوام‌دار شورا به افغانستان و تصویب قطعنامه تمدید صلاحیت گزارش‌گر ویژه، این شورا نتوانست به بحران فزاینده‌ی حقوق بشر و درخواست‌های جامعه‌ی مدنی و زنان مدافع حقوق بشر پاسخ کافی بدهد».

در نتیجه‌گیری این نهاد حقوق بشری آمده است: «هیچ جای دیگر جهان به اندازه‌ی افغانستان حمله گسترده، سیستماتیک و فراگیر بر حقوق زنان و دختران صورت نگرفته است».

در ادامه‌ی بیانیه‌ی منتشر شده بیان شده است که وضعیت در افغانستان هم‌چنین در حال وخامت است. زنان و دختران با محدودیت‌های «خودسرانه» روبه‌رو استند. 

این نهاد خواستار اقدام دولت‌ها در برابر نقض حقوق بشر در افغانستان شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا