انتقاد زنان معترض از تداوم تعلیق حق رأی افغانستان در مجمع عمومی

لیدا بارز

زنان معترض عضو «جنبش شنبه‌های ارغوانی»، در یک نامه‌ی سرگشاده به کمیته‌ی مشارکت سازمان ملل متحد، از تداوم تعلیق حق رأی افغانستان در مجمع عمومی، انتقاد کردند. 

«جنبش شنبه‌های ارغوانی»، روز شنبه، ۲۱ میزان، در نامه‌ی سرگشاده‌ی به سازمان ملل که نسخه‌ی از آن به خبرگزاری بانوان افغانستان، ارسال شده است، می‌گوید؛ محرومیت افغانستان از حق رأی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نه تنها بی‌عدالتی علیه مردم این کشور به شمار می‌آید؛ بلکه تلاشی برای خاموش‌کردن صدای میلیون‌ها زن و دختر افغانستانی در بزرگ‌ترین سازمان جهانی‌ست که در بدترین شرایط ممکن برای حق، عدالت و آزادی در برابر طالبان مبارزه کرده و قربانی داده‌اند. 

در نامه‌ی منتشر شده آمده است؛ افغانستان پس از «فاجعه‌ی» ۱۵ اگست، با بحران مواجه است. این وضعیت «تاریک‌ترین» دوره‌ در تاریخ این کشور است که نه تنها استقلال و حاکمیت ملی را در معرض تهدید قرار داده؛ بلکه مردم افغانستان به‌ویژه زنان، قوم‌های آسیب‌پذیر و اقلیت‌های مذهبی با تصمیم تعلیق حق رأی این کشور، هیچ نماینده‌ی در سطح بین‌المللی ندارند. 

زنان معترض با اشاره به ماده‌ی ۱۹ منشور سازمان ملل متحد، گفتند: «مجمع عمومی این اختیار را دارد که در صورتی که قصور در پرداخت ناشی از شرایطی باشد که از حیطه اختیار عضو مربوط خارج است، می‌تواند به چنین عضوی اجازه دهد تا حق رأی خود را حفظ نماید». آنان می‌گویند؛ بنابر همین دلیل، وضعیت کنونی افغانستان به‌وضوح مصداق چنین شرایطی است. 

زنان معترض، گفتند که به نمایندگی از صدای میلیون‌ها شهروند افغانستان، به‌ویژه زنان و دختران از کمیته‌ی مشارکت سازمان ملل متحد و اعضای آن، می‌خواهند تا هزینه‌ی حق عضویت افغانستان را از طریق صندوق امانی سازمان ملل متحد، پرداخت کنند تا از تداوم محرومیت این کشور جلوگیری شود. 

در ادامه‌ی خواست‌های این زنان بیان شده است که معافیت موقت تا زمانی‌ ادامه یابد که در افغانستان یک حکومت مشروع روی‌کار آمده و بر اساس رأی مردم باشد. 

در نامه‌ی منتشر شده هم‌چنین با تاکید از سازمان ملل متحد خواسته شده است تا «به هیچ عنوان کرسی نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل متحد، به طالبان سپرده نشود». زنان معترض، طالبان را عامل نقض حقوق بشر دانسته و می‌گویند که این گروه با نهادینه کردن سیاست «آپارتاید جنسیتی» به سرکوب مردم افغانستان ادامه می‌دهند.

سازمان ملل متحد، در ماه می سال جاری، حق رأی افغانستان را به‌دلیل پرداخت نکردن حق عضویت این سازمان و ارائه نکردن دلیل موجه در این باره، تعلیق کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا