زنان معترض: رژیم طالبان تهدید جدی برای جوانان به‌ویژه زنان است

حدیث حبیب‌یار

اعضای کمیته‌ی “هنر و فرهنگ” جنبش شنبه‌های ارغوانی می‌گویند که رژیم گروه طالبان، “تهدید” جدی برای نسل جوان در افغانستان به‌ویژه زنان و دختران است. هم‌چنان آنان از جامعه‌ی جهانی می‌خواهند که تحت هیچ شرایطی این گروه را به‌رسمیت نشناسد.

جنبش شنبه‌های ارغوانی در اعلامیه‌‌ای که  نسخه‌ی از آن به خبرگزاری بانوان افغانستان رسیده، گفته که سیاست‌های “سرکوب‌گرانه‌ی طالبان از جمله “آموزش طالبانیزه” و قانون امر به معروف این گروه میلیون‌ها جوان به‌ویژه دختران را از حقوق ابتدایی شان محروم ساخته‌است.

در بخشی از این اعلامیه آمده‌است که افغانستان که یکی از جوان‌ترین جمعیت‌های جهان را داراست، با بازگشت طالبان به قدرت شاهد بروز بحران‌های عمیق در زندگی جوانان است.

این جنبش افزود: “جوانانی که دیروز به آینده‌ای بهتر امیدوار بودند، اکنون قربانی سیاست‌های سرکوب‌گرانه‌ی طالبان شدند و تنها راه نجات خود را در ترک کشور و مهاجرت به غرب و اروپا می‌دانند”.

در بند دیگر این اعلامیه گفته شده که نقض گسترده‌ی حقوق بشر و حقوق اساسی شهروندان افغانستان، به‌ویژه زنان و جوانان در بیش از سه سال گذشته تحت عنوان “تطبیق شریعت” و “امر به معروف” که اخیراً زیر عنوان قانون امر به معروف اجرا می‌شود، سبب شده تا افغانستان به‌طور “نگران‌کننده‌ای” به مرز نابودی فرهنگی و اجتماعی خطرناک کشیده شود.

جنبش شنبه‌های ارغوانی در این اعلامیه هشدار داده است که ترس از آینده‌ای مبهم، سلب امنیت فکری و افزایش بیماری‌های روحی و روانی در میان جوانان، منجر به افزایش بی‌سابقه‌ی خودکشی و فرار مغزها از افغانستان شده است.

بر اساس این اعلامیه، بسیاری از خانواده‌ها برای جلوگیری از پیوستن فرزندان‌شان به گروه‌های افراطی، آن‌ها را به ترک کشور تشویق می‌کنند که این موضوع هم‌چنان به ایجاد بحران مهاجرتی بی‌سابقه‌ای منجر خواهد شد.

اعضای این جنبش از جامعه‌ی جهانی به دلیل تعامل با طالبان انتقاد کرده و نگاشته که این گروه نه‌تنها به تعهدات بین‌المللی خود عمل نکرده، بلکه افغانستان را به پناهگاهی برای “تروریست‌های” جهانی تبدیل کرده و روزبه‌روز بیش‌تر حقوق بشر را نقض می‌کنند.

گفتنی‌ست که طالبان با روی کار آمدن دوباره‌ی شان در افغانستان، حدود ۸۰ فرمان محدود‌کننده بالای زنان و دختران صادر کرده‌اند. این محدودیت‌ها زنان را از ابتدایی حقوق شان از جمله حق آموزش، کار، سفر و تفریح محروم ساخته‌ است.

این در حالی‌ست که طالبان بیش‌از سه سال می‌شود که از سوی کشورهای جهان به نقض‌کننده‌‌گان حقوق بشر متهم استند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا