از سر‌گیری بازداشت دختران از سوی «امر به معروف» در کابل

لیدا بارز

منابع مردمی می‌گویند که ماموران «امر به معروف و نهی از منکر» طالبان، چند زن را از مربوطات «پروژه‌ی جدید» شهر کابل بازداشت کرده‌اند. 

ویدیوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی روز شنبه، ۱۴ میزان، نیز نشان می‌دهد که پولیس «امر به معروف» طالبان، زنان را از روی جاده‌ی بازداشت کرده و با زور به موتر سوار می‌کنند.

«جنبش شنبه‌های ارغوانی»، در واکنش به این اقدام طالبان، می‌گوید: «طالبان یک رژیم سرکوب‌گر است که مجازات سختی را بر زنان افغانستانی، اعمال می‌کنند و زنان سیاست‌های خشن آنان را متحمل می‌شوند».

زنان معترض، ماموران «امر به معروف» را «مخوف‌ترین» افراد در حکومت طالبان می‌خواند. 

به‌باور زنان، نیروهای این گروه تفسیرهای «سخت‌گیرانه‌ی» از قانون‌های اسلامی، را اغلب با «زور، خشونت و ارعاب» اعمال می‌کنند که تمرکز آنان بر زنان و حجاب شان است. 

ماموران «امر به معروف و نهی از منکر» وظیفه گشت‌زنی در خیابان‌های کابل و سایر شهرها را بر عهده دارند و زنانی را که به‌باور آنان «پوشش کامل» ندارند را هدف قرار می‌دهند.

در تازه‌ترین مورد از مجازات شهروندان، وزارت «امر به معروف و نهی از منکر» این گروه اعلام کرده است که نیروهای این وزارت شش نفر را در کابل به اتهام «روابط نامشروع» بازداشت کرده‌اند.

وزارت «امر به معروف و نهی از منکر» طالبان مشخص نکرده است که این افراد از کدام ناحیه‌‌ی کابل بازداشت شده‌ و شامل چند مرد و زن می‌شوند.

این وزارت افزوده‌ست که افراد بازداشت‌شده برای مجازات به نهادهای عدلی و قضایی طالبان سپرده شده‌اند.

ماموران این گروه سال پیش نیز ده‌ها دختر جوان را از مناطق غرب و شمال کابل، شهرهای دایکندی، هرات و بله به‌دلیل «بدحجابی» بازداشت کردند که واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا