زنان در افغانستان: جهان ما را فراموش کرده ‌است

آی‌نور سعیدپور

چند دیپلمات امریکایی می‌گویند که هم‌چنان متعهد به حمایت از زنان و دختران افغانستانی برای دست‌یابی به حقوق شان استند. در سوی دیگر شماری از دختران و زنان می‌گویند که جهان زنان افغانستانی را فراموش کرده‌اند. آنان تاکید دارند که باوجود محدودیت‌های روزافزون؛ اما جهان و سازمان‌های مدعی حقوق بشری به آنان هیچ کمکی نکرده است.

طالبان به عنوان رژیم حاکم بر افغانستان، در بیش از سه سال گذشته محدودیت‌ها بر زنان و دختران را به گونه‌ی روزافزون افزایش داد. برخی از زنان و دختران از این وضعیت شکایت کرده و می‌گویند که هیچ فشاری برای رعایت حقوق زنان از سوی جهان بر طالبان وارد نشده است.

نفسیه امینی، باشنده‌ی کابل است. زمانی‌که طالبان قدرت را به‌ دست گرفت، او این دختر دانش‌جویی دانش‌گاه پل‌تخنیک کابل بود.

وی می‌افزاید که برای انجنیر شدن تلاش‌های زیادی کرده است. او با فقر و محدودیت‌های فرهنگی برای انجنیر شدن مبارزه کرده است.

پس از سال‌ها مبارزه و تلاش زیاد به دانش‌گاه پل‌تخنیک کابل راه می‌یابد؛ اما زمانی‌که صنف دوم می‌شود، طالبان قدرت را به دست می‌گیرد.

نفسیه، می‌گوید که با فقر و محدودیت‌های فرهنگی مبارزه کرده؛ اما طالبان فقط با یک اعلامیه‌ همه‌ی این تلاش‌هایش را «هیچ و نیست» کرده است.

این دانش‌جو بر این باور است که جهان آنان را در «کام» طالبان رها کرده و هیچ کمکی به آنان نکرده است.

او با اشاره به توافق‌نامه‌ی دوحه، تاکید دارد که جهان در «به قدرت‌گیری دوباره‌ی طالبان پس از بیست سال» نقش داشته است.

امینی، بر این باور است که جهان در سه سال گذشته تنها به نشر اعلامیه‌های مختلف کتفا کرده و «هیچ اقدام عملی» در زمینه‌ی حقوق بشری در افغانستان انجام نداده است.

این دانش‌جو تاکید دارد که جهان «دست‌باز» برای ایجاد فشارهای سیاسی بر طالبان دارد؛ اما به‌جای پاسخ‌گو کردن این گروه آنان را به میزهای مذاکره دعوت کرده و هم‌رای شان گفت‌وگو نیز کرده است.

نازنین، دانش‌جویی حقوق و علوم سیاسی دانش‌گاه کابل است. او نیز بر این باور است که جهان زنان و دختران افغانستانی را فراموش کرده است.

این دانش‌جو می‌گوید که ایالات متحده‌ی امریکا می‌تواند فشارهای جدی بر طالبان ایجاد کند؛ اما این کشور در سه سال گذشته هم‌چنان به این گروه «کمک‌های مالی هنگفت» کرده است.

نازنین می‌افزاید که امریکا به ابزارهای قوی برای ایجاد فشار بر طالبان دارد که می‌تواند این گروه را وادار به رعایت حقوق بشری کنند.

او از ادامه‌ی محدودیت‌های آموزشی و هم‌چنان محدودیت‌های دیگر که با گذشت هر روز از سوی طالبان بر زنان اجرا می‌شود؛ می‌گوید که نسبت به آینده ناامیدتر می‌شود.

عکس: وزارت امور خارجه آمریکا

با این حال، کرن دیکر، کاردار سفارت امریکا برای افغانستان می‌گوید که به تلاش‌های خود برای حمایت از حقوق زنان و دختران افغانستانی ادامه می‌دهد.

کاردار سفارت امریکا برای افغانستان، (چهارشنبه‌شب، ۱۱ میزان)، با نشر بیانیه‌ای در شبکه‌ی اجتماعی اکس نگاشته که برای ترویج حقوق بشر و رسید‌گی به بحران بشری در افغانستان زیر سلطه طالبان تلاش خواهد کرد.

کرن دیکر، تاکید کرده که دیپلمات‌های امریکایی در امور افغانستان «مشتاقانه» به کارشان در زمینه‌های مختلف در افغانستان ادامه می‌دهند.

او در بخشی از این پیام نوشته است: «من مشتاقانه منتظر هستم تا به تعقیب کار و فعالیت‌های مثمر و خوب [وست] با جان مارک پومرشایم در راستای حفظ منافع امنیت ملی امریکا، حمایت از زنان و دختران افغانستانی، ترویج حقوق بشر تمام افغانستانی‌ها، و کمک به مردم افغانستان در مقابل یک بحران جدی بشری به تلاش خود ادامه دهم.»

امریکا در حالی بر حمایت از زنان و دختران و هم‌چنان حقوق بشر در افغانستان تاکید می‌کند که این کشور در سه سال گذشته یکی از بزرگ‌ترین کمک‌کننده‌ی مالی به افغانستان بوده است.

کانگرس ایالات متحده‌ی امریکا در سه سال گذشته بارها با از دست‌رسی طالبان به کمک‌های بشردوستانه ابراز نگرانی کرده است.

گفتنی‌ست که طالبان در سه سال گذشته، بیش از 80 فرمان به هدف محدود کردن زنان و دختران به گونه‌ی روزافزون وضع کرده است.

در این مدت، جامعه‌ی جهانی همواره با نشر اعلامیه‌ها و بیانیه‌ها خواستار لغو این محدودیت شده است.

خواستی که تاکنون از سوی طالبان رد شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا