بازی‌گر هالیوود؛ خواهان تأمین حقوق زنان در افغانستان شد

ّحدیث حبیب‌یار

مریل استریپ، بازیگر سرشناس هالیوود در نشستی که از سوی سازمان ملل متحد، درباره‌ی سهم‌گیری زنان در آینده‌ی افغانستان برگزار شده از مردم جهان به‌ویژه مسلمانان، خواستار اقدام‌های فوری برای تأمین حقوق زنان و دختران در این کشور شد.

استریپ در سخن‌رانی خود که ویدیویی از آن از سوی فعالان حقوق زن در صفحه‌های اجتماعی نشر شده، با ابراز نگرانی گفته که محدودیت‌های حقوقی و اجتماعی موجود برای زنان افغانستان زنگ هشداری برای کشورهای دیگر نیز است.

او با اشاره به حقوق زنان افغانستانی در طول چند دهه گذشته گفته که در حاکمیت طالبان، «یک گربه‌ی ماده، آزادی بیش‌تری از یک زن دارد. یک گربه ممکن است روی پله‌های جلوی خانه‌اش بنشیند و خورشید را روی صورت خود احساس کند. او ممکن است به‌دنبال یک سنجاب به پارک برود».

وی در سخنرانی‌اش، با انتقاد از ممنوعیت صدای زنان توسط طالبان می‌افزاید که در کابل یک پرنده هم از زنان افغانستانی حقوق بیش‌تری دارد.

این بازی‌گر سرشناس امریکایی بیان کرده است: «پرنده ممکن است در کابل آواز بخواند؛ اما یک دختر نمی‌تواند در فضای عمومی این کار را انجام دهد، این شگفت‌آور است. قانون تازه‌ی این گروه سرکوب طبیعی است. این عجیب است».

بانو استریپ هم‌چنان وضعیت زنان و دختران در افغانستان را یک داستان هشداردهنده برای بقیه جهان خوانده است. او از جامعه‌ی بین‌المللی خواسته که به نمایندگی از زنان افغانستانی در این موضوع مداخله کرده و نیمی از جمعیت افغانستان را از «خفگی» نجات دهند.

هم‌چنان او با اشاره به عقب‌گرد زنان تحت حاکمیت طالبان افزوده که زنان افغانستانی پیش‌تر از زنان در سوئیس از حق رای برخوردار بودند.

استریپ بیان کرد: «من در سال ۱۹۷۱ از دانشگاه در نیویارک فارغ شدم و در این سال زنان سوئیسی حق رای دادن را به دست آوردند؛ اما زنان افغانستانی برای نیم قرن پیش از آن از حق رای برخوردار بودند».

گفتنی‌ست که ایرلند، سوئیس، قطر و اندونیزیا روز دوشنبه نشستی در حاشیه اجلاس عمومی کشورها در سازمان ملل در مورد سهم زنان در آینده افغانستان برگزار کردند.

در این نشست علاوه‌بر سخن‌رانی‌ها، فیلم مستندی از رویا سادات، درباره‌ی چهار زن عضو هیئت مذاکره‌کننده‌ی افغانستان، با طالبان در پیش‌از سقوط دولت پیشین نیز به‌نمایش درآمد.

این در حالی‌ست که در این نشست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان انتقاد کرده و گفته که این قانون، حذف زنان و دختران از حوزه‌های عمومی را «رسمی» کرده‌است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا