سازمان ملل نشست «سهم‌گیری زنان در آینده‌ی افغانستان»  را برگزار کرد

آی‌نور سعیدپور

سازمان ملل متحد، در حاشیه‌ی هفتاده‌ونهمین مجمع عمومی این سازمان، نشست جانبی را در مورد زنان و دختران افغانستانی برگزار کرد. در این نشست، دبیرکل سازمان ملل، شماری از دولت‌های عضو و فعالان حقوق زن از افغانستان اشتراک داشتند. در این نشست در مورد حقوق زنان و محدودیت‌های حاکم بر آنان بحث شد.

رزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح گفته است که قانون «امر به معروف و نهی از منکر»، سبب پیچیدگی وضعیت در افغانستان شده است.

خانم‌ دی‌کارلو از جامعه‌ی جهانی خواسته که برای وادار کردن طالبان بر رعایت حقوق زنان باید بر این گروه فشارهای بیش‌تری ایجاد شود.

معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد از طالبان نیز خواسته است که تا چندین اقدام اساسی از جمله ایجاد حکومت فراگیر، احترام به حقوق بشر، به‌ویژه زنان و دختران، تلاش‌های موثر در زمینه‌ی مبارزه با تروریزم و مواد مخدر انجام دهند.

رتنو مارسودی، وزیر امور خارجه‌ی اندونزیا نیز در این نشست در مورد وضعیت زنان و دختران افغانستانی سخن‌رانی کرده است. او گفته که زنان و دختران در حاکمیت طالبان در زمینه‌ی آموزش به «عقب‌گرد» استند.

وزیر خارجه‌ی اندونزیا، با اشاره به آمار سازمان آموزشی، عملی و فرهنگی سازمان ملل متحد، تاکید کرده که به‌دلیل سیاست‌های طالبان اکنون بیش‌از یک میلیون دختر در این کشور از آموزش‌های بالاتر از صنف ششم محروم استند.

در همین حال، مایکل مارتین، وزیر خارجه‌ی ایرلند از ادامه‌ی ممنوعیت آموزش دختران از سوی طالبان انتقاد کرده و گفته است که این تبعیض در برابر زنان و دختران افغانستانی بی‌سابقه است.

مارتین، در این نشست از جامعه‌ی جهانی نیز خواست که به‌دلیل سیاست‌های شان به‌ویژه اعمال محدودیت‌ها بر زنان و دختران باید بر گروه طالبان فشار آورد. 

او هم‌چنان از زنان و دختران خواست که به مبارزه‌ی شان در برابر طالبان ادامه دهند. «به مبارزه‌ی خود ادامه دهید، حتا اگر گاهی این مبارزه غیرممکن به نظر برسد و نوری در انتهای تونل دیده نشود. اما باور داشته باشید که در نهایت نوری وجود خواهد داشت».

قانون تازه‌ی طالبان: حذف ساختارمند زنان

وئولا آمهرد، رییس جمهور سوئیس نیز از محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران انتقاد کرد. او در جریان سخن‌رانی‌اش در این نشست گفته است که زنان و دختران از زندگی عمومی حذف شده است.

رییس جمهور سویس هم‌‎چنان از تنفیذ، قانون «امر به معروف و نهی از منکر»، از سوی طالبان انتقاد کرد. او می‌گوید که این قانون در حقیقت حذف ساختارمند زنان از اجتماع است.

وئولا آمهرد، تاکید کرده است که برای دست‌یابی به صلح باید از حقوق زنان و دختران در افغانستان حمایت شود.

به گفته‌ی رییس جمهور سویس، طالبان اکنون در افغانستان فضای «بی‌اعتمادی، نابرابری و عقب‌گرد» را حاکم کرده است.

در این نشست، شماری از زنان از افغانستان نیز حضور داشتند. فوزیه کوفی، نماینده‎ی پیشین پارلمان افغانستان، حبیبه سرابی،عضو هیات صلح و اصیلا وردک، دیپلمات پیشین نیز حضور داشتند. آنان نیز در مورد وضعیت زنان و دختران افغانستانی صحبت کردند.

فوزیه کوفی، در نشست جانبی سازمان ملل متحد گفت که قانون تازه‌ی طالبان، زندگی زنان و دختران را در تمام ابعاد متاثر کرده است.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که زنان و دختران در سه سال گذشته از ابتدایی‌ترین حقوق شان از سوی طالبان محروم شده است.

برخی از زنان معترض، سازمان ملل متحد و جامعه‌ی جهانی را متهم به بی‌توجهی در برابر وضعیت حقوق بشری در افغانستان می‌کنند.

از سوی دیگر، طالبان با وجود خواست‌های جهانی در زمینه‌ی رعایت و احترام به حقوق بشر، با گذشت هر روز محدودیت‌ها بر زنان را افزوده است.

در تازه‌ترین مورد، این گروه قانونی را تحت عنوان «امر به معروف و نهی از منکر» تنفیذ و توشیح کرد. این قانون محدودیت‌ها بر زنان را افزایش داده و حتا صدای زنان را نیز عورت شمرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا