گوترش: به‌دلیل سیاست‌های طالبان،زنان در تاریکی حرکت می‌کنند

حدیث حبیب‌یار

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست ویژه‌ی این سازمان که درباره‌ی وضعیت زنان افغانستانی، برگزار شده از توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان انتقاد کرده و گفته که این قانون، حذف زنان و دختران از حوزه‌های عمومی را «رسمی» کرده‌است.

آقای گوترش در سخن‌رانی خود روز (دوشنبه، ۲ میزان) در این نشست گفته که زنان و دختران در افغانستان با بحران عمیق «سرکوب و تبعیض جنسیتی» روبه‌رو هستند و «تا زمانی‌که طالبان تبعیض جنسیتی را کنار نگذارند در جامعه‌ی جهانی پذیرفته نخواهند شد».

دبیرکل سازمان ملل متحد، تاکید کرده که هرگز اجازه نخواهد داد قوانین «محدودکننده»‌ی طالبان به «هنجار» تبدیل شوند. گوترش هم‌چنان بیان کرده که اقدام‌های طالبان «زنان را به سایه‌هایی تبدیل کرده که باید در تاریکی حرکت کنند».

آقای گوترش در ادامه‌ی سخن‌رانی خود می‌گوید که «قانون تازه‌ی طالبان، حلقه‌ی دیگری از زنجیره احکامی است که زندگی زنان را محدود کرده است».

وی می‌افزاید که تبعیض شدید جنسیتی نه‌تنها خلاف حقوق دختران و زنان است؛ بلکه برخلاف قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی می‌باشد. او گفته که این نوع تبعیض به‌مثابه «خودزنی» است، زیرا نیمی از جامعه را از عرصه‌های مختلف کنار می‌زند.

دبیر کل سازمان ملل، با ابراز نگرانی از وضعیت زنان در افغانستان گفته که آنان حتا نمی‌توانند آواز بخوانند یا صدای خود را در مکان‌های عمومی بلند کنند.

گوترش هم‌چنان تأکید کرد که حضور زنان در عرصه اجتماعی به‌طور آزاد به تقویت صلح و امنیت کمک می‌کند. او افزود: «بدون به‌رسمیت شناختن حقوق نیمی از جمعیت، افغانستان هرگز نخواهد توانست به جایگاه خود در عرصه‌ی بین‌المللی باز گردد».

او از شجاعت و مبارزه‌ی زنان و دختران افغانستانی در برابر سیاست‌های طالبان، قدر‌دانی کرد و گفته که سازمان ملل به تعامل با گروه‌های زنان افغانستانی، ادامه خواهد داد.

دبیرکل سازمان ملل متحد، بار دیگر از طالبان خواست تا تمام محدودیت‌های که در برابر زنان و دختران در افغانستان وضع کرده‌ را لغو کند و هرچه زودتر دروازه‌های مکتب‌ها و دانشگاه‌ها را به‌روی آنان باز کند.

گفتنی‌ست که سازمان ملل متحد روز دوشنبه، نشستی را درباره‌ی سهم‌گیری زنان در آینده‌ی افغانستان، با حضور دبیرکل سازمان ملل و شماری از فعالان حقوق زن افغانستانی برگزار کرده است.

نشست‌ها درباره‌ی وضعیت زنان و دختران در افغانستان در حالی‌ست صورت می‌گیرد که طالبان در سومین سال از حاکمیت شان قانون «امر به معروف و نهی از منکر» را تصویب و تنفیذ کرده که در سراسر کشور نافذ است.

این قانون دارای چهار فصل و سی ماده است. در ماده‌ی سیزدهم این قانون که دارای هشت بند است، «احکام مربوط به حجاب زنان» بوده و پوشاندن همه‌ی بدن زنان «لازمی» خوانده شده است.

در بند اول این ماده آمده است: «ستر تمام بدن زن لازمی است».

در بند دوم گفته شده است: «پنهان کردن روی زن به‌سبب ترس از فتنه، ضروری است و در بخش سوم آن آمده است که «صدای زنان در اجتماع عورت است».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا