زنان معترض: زن‌ستیزی ویژگی رفتاری طالبان است

آی‌نور سعیدپور

گروه اعتراضی زنان موسوم به «ایتلاف‌جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان» در واکنش به دوام محدودیت‌های طالبان در چهارمین سال حاکمیت این گروه در یک مکان سربسته و نامعلوم، گردهمایی اعتراضی برگزار کردند. 

اعضای این جنبش اعتراضی، با نشر بیانیه و ویدیوی شان در برگه‌ی اکس می‌گویند، سه سال می‌شود که زنان در «زیر چماق گروه طالبان» قرار دارند.

ایتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان می‌افزایند که «خشم، خشونت و زن‌ستیزی از ویژگی‌های رفتاری و شاخصه‌های هویتی» گروه طالبان است. 

در بخشی از بیانیه‌ی این زنان معترض آمده است: «طالبان در بیست‌ سال گذشته زیر نام جهاد، با انجام عملیات انتحاری در مسجدها، دانش‌گاه، آموزش‌گاه‌ها، مکتب و تکیه‌خانه‌ها و مکان‌های عامه از هیچ گونه تلاش و فعالیت دهشت‌افکنی پرهیز نکردند».

زنان معترض می‌گویند که طالبان پس از بیست سال دوباره به قدرت برگشته و سیاست‌های محدودکننده‌ی شان را بار دیگر بر زنان و دختران اعمال کردند. 

آنان هم‌چنان با اشاره به فرمان‌های روزافزون این گروه در سه سال گذشته، تاکید دارند که طالبان نظام «آپارتاید جنسیتی» را در افغانستان نهادینه کرده‌اند. 

زنان معترض در گردهمایی اعتراضی‌شان «صدای من عورت نیست» را نیز شعار دادند. 

گفتنی‌ست که وزارت عدلیه‌ی طالبان، در ماه پسین قانون “امر به‌معروف و نهی‌از منکر” را توشیح و تنفیذ کرد. بربنیاد این قانون، محدودیت‌های تازه‌ی بر زنان و دختران از سوی طالبان اعمال می‌شود. از جمله صدا و صورت زنان و دختران عورت پنداشته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا