یونیسف: توجیه برای محرومیت دختران افغانستانی از آموزش وجود ندارد

آی‌نور سعیدپور

کاترین راسل، مدیر اجرایی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) از ادامه‌ی ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان انتقاد کرده و می‌گوید که هیچ بهانه‌ای برای محروم کردن دختران از آموزش وجود ندارد.

مدیر اجرایی یونیسف با نشر پیامی در برگه‌ی اکس نوشته است که براساس سیاست‌های طالبان سه است که دختران در افغانستان از آموزش‌های بالاتر از صنف ششم در سراسر این کشور محروم استند.

خانم راسل افزوده است که در حال حاضر ۱.۵ میلیون دختر در افغانستان از حق ادامه‌ی آموزش و دست‌یابی به حقوق کامل خود محروم مانده‌اند.

مدیر بخش اجرایی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد تاکید کرده است که: «هیچ بهانه‌ای برای محروم کردن دختران از حقوق آنان و مزایای جامعه‌ی تحصیل‌کرده وجود ندارد».

گفتنی‌ست که طالبان پس از به دست گرفتن قدرت در هفدهم سپتامبر، آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را در سراسر افغانستان تعیلق کرد. اکنون بیش‌ از سه سال از ممنوعیت آموزشی دختران می‌گذرد. طالبان نه تنها که این فرمان شان را لغو نکردند؛ بلکه محدودیت‌ها بر زنان در حوزه‌های مختلف گسترش دادند.

پیش‌تر هم‌زمان با سه‌سالگی ممنوعیت آموزش دختران، یونیسف گفت که امسال با ادامه‌ی ممنوعیت آموزش دختران ۳۸ هزار دختر دیگر نیز از ادامه‌ی آموزش‌های شان محروم می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا