زنان: سازمان هم‌کاری اسلامی در برابر سیاست‌های طالبان فتوا صادر کند

آی‌نور سعیدپور

گروه اعتراضی زنان موسوم به «شنبه‌های ارغوانی»، می‌گوید که سازمان هم‌کاری اسلامی به عنوان مهم‌ترین نهاد جهان اسلام، نقش مهمی در متوقف کردن «آپارتاید جنسیتی و جنایت علیه بشریت» که توسط طالبان در برابر زنان و دختران صورت می‌گیرد، دارد.

اعضای جنبش شنبه‌های ارغوانی، می‌گویند که طالبان در سه سال گذشته، همه‌ی سیاست‌های شان را زیر نام دین و شریعت بر زنان و دختران تطبیق کرده است. این جنبش، می‌افزاید که سازمان هم‌کاری اسلامی در برابر وضعیت موجود سکوت کرده است.

در بیانیه‌ای که از سوی این جنبش منتشر شد؛ چنین آمده است: «اکنون بیش از هر زمان دیگری انتظار می‌رود که سازمان هم‌کاری اسلامی موضعی قاطع و روشن در دفاع از حقوق زنان افغانستانی اتخاذ کرده و از ادامه‌ی سکوت و بی‌تفاوتی خودداری کند».

زنان معترض تاکید دارند که اقدام‌های «سرکوب‌گرانه و محدودیت‌های شدید اعمال‌شده توسط طالبان بر زنان، که به ‌ناحق تحت پوشش اجرای شریعت اسلامی توجیه می‌شوند، نه‌تنها با اصول بنیادی و روحیه عدالت‌محور اسلام کاملاً در تضاد است؛ بلکه تصویری تحریف‌شده و نادرست از این دین» ارایه می‌دهد.

اعضای جنبش شنبه‌های ارغوانی می‌گویند که سکوت سازمان هم‌کاری اسلامی در برابر وضعیت زنان و دختران نه‌تنها پیامدهای وخیمی برای زنان می‌گذارد؛ بلکه اعتبار و مسوولیت‌پذیری سازمان همکاری اسلامی را نیز زیر سؤال می‌برد.

در بخشی از بیانیه‌ای زنان معترض چنین آمده است: «این سازمان، با صدور یک فتوای قاطع مبتنی بر اصول واقعی شریعت، به‌وضوح بیان کند که هیچ تفسیر یا اجرای افراطی که منجر به نقض کرامت انسانی و حقوق زنان شود، از سوی اسلام تأیید نمی‌شود».

زنان معترض تاکید دارند که سکوت دراز مدت سازمان هم‎کاری اسلامی در برابر نقض آشکار حقوق زنان، چالش‌های مهمی را در زمینه «مشروعیت و تأثیرگذاری» آن بر مسائل مربوط به حقوق بشر در جهان اسلام ایجاد کرده است.

این خواست در حالی از سازمان هم‌کاری اسلامی مطرح می‌شود که پیش از، این سازمان در پنچاه‌وهفتمین نشست وزیران خارجه‌ی کشورها عضو از امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در دعوت کرده بود.

این سازمان پیش از این بارها، از سیاست‌های طالبان در برابر زنان و دختران انتقاد کرده و از این گروه خواسته است که به دختران و زنان حق کار و آموزش را بدهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا