حبس نامعلوم فهیم عظیمی؛ عفو بین‌الملل، “ناعادلانه” خواند

لیدا بارز

سازمان عفو بین‌الملل، بار دیگر خواستار آزادی احمد فهیم عظیمی، فعال حقوق آموزش دختران شده و گفته است که وی به اتهام «واهی» ۱۱ ماه می‌شود که در زندان طالبان، به‌سر می‌برد. 

عفو بین‌الملل، وضعیت روحی احمد فهیم عظیمی، را رو به وخامت دانسته و می‌گوید؛ او «به دلیل جرمی که مرتکب نشده، زندان شده است».

این سازمان روز جمعه، ۳۰ سنبله، با نشر مطلبی در برگه‌ی کاربری اکس خواستار آزادی فوری و بی‌قید‌وشرط او شد.

این سازمان افزوده است؛ پس از آن‌که فهیم عظیمی در اول اپریل ۲۰۲۴ میلادی حکم دادگاه طالبان را نپذیرفت و خواستار تجدید نظر شد، طالبان پرونده‌ی او را به دادگاه امنیت ملی ارجاع دادند که تاکنون تحقیقاتی در مورد پرونده‌ی‌ وی به‌طور غیرقابل توجیهی به تعویق افتاده است.

عفو بین‌الملل، محاکمه‌ی عظیمی را «ناعادلانه» دانسته و می‌گوید: «او تحت اتهام‌های واهی در زندان نگهداری می‌شود».

احمد فهیم عظیمی و همکارش که با سازمان آموزشی «فکر بهتر» همکاری می‌کردند، در اکتبر ۲۰۲۳ از دفترشان در کارته‌ی چهار کابل از سوی ریاست چهل استخبارات طالبان بازداشت شدند.

در حالی‌که همکار عظیمی در نهم اپریل با فرمان عفو رهبر طالبان به مناسبت عید آزاد شد؛ اما خود او تاکنون در بند این گروه مانده است .

طالبان تاکنون درباره‌ی دلیل حبس عظیمی چیزی نگفته‌اند؛ اما این گروه همواره برخوردهای از جمله شکنجه، دست‌گیری و زندانی افرادی را داشته‌اند که برای آموزش دختران در افغانستان، تلاش کرده‌اند. 

طالبان، صحبت در مورد آموزش دختران را موضوع داخلی دانسته و در اخرین موارد گفته‌اند که دیگر کسی حق ندارد از سخن‌گویان این گروه در این مورد پرسشی را مطرح کنند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا