پارلمان اروپا، رفتار طالبان در برابر زنان را محکوم کرد

حدیث حبیب‌یار

پارلمان اروپا با تصویب قطع‌نامه‌‌ای، عمل‌کردهای گروه طالبان در برابر زنان را محکوم کرده و از اتحادیه‌‌ی اروپا خواستار به‌رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسیتی به‌عنوان جنایت علیه بشریت شده است.

در این قطع‌نامه از قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان، انتقاد شده و آمده که این قانون زنان و دختران را در افغانستان از حقوق و آزادی‌های اساسی‌شان بیش‌تر از سال‌های گذشته محروم کرده و این وضعیت مصداق “آپارتاید جنسیتی” است.

این قطع‌نامه، با ۵۶۵ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۴۳ رای ممتنع در پارلمان اروپا تصویب شد.

بر مبنای این قطع‌نامه، قانون تازه‌ی طالبان و اجرای بعضی از دستور‌های این گروه، سبب حذف زنان از اجتماع، افزایش ازدواج‌های اجباری و قراردادن‌ دختران در معرض “خشونت جنسی” شده است‌‌.

اعضای پارلمان اروپا هم‌چنان رفتار کشورهایی را که با عادی‌سازی روابط خود با طالبان ادامه می‌دهند، محکوم کرده‌اند و خواستار مشارکت معنادار زنان افغانستانی در نشست‌ها و مذاکرات بین‌المللی شده‌اند.

در بند دیگر این قطع‌نامه، اعضای پارلمان اروپا از شجاعت زنان در افغانستان تقدیر کرده‌اند و خواستار وضع تحریم‌های جدی اتحادیه‌ی اروپا علیه طالبان شده‌اند.

گفتنی‌ست که پارلمان اروپا، روز (سه‌شنبه، ۱۷ سپتامبر)، در شهر استراسبورگ، فرانسه نشستی را توسط “گفتمان صلح” برگزار و در مورد وضعیت زنان تحت کنترول طالبان صحبت کردند.

در این نشست، فعالان حقوق زن چون شکریه بارکزی، پروانه ابراهیم‌خیل نجرابی، پرستو یاری، فرح‌القا اونچی‌زاده، فرزانه کوچی و تهمینه سالک حضور داشتند.

این نشست با هدف بررسی نقش زنان در روند صلح افغانستان و بهبود شرایط آنان در سایه تحولات اخیر برگزار شد.

نگرانی‌ها از وضعیت زنان در افغانستان در حالی‌ست که زنان و دختران در این کشور از ابتدایی‌ترین حقوق‌شان محروم استند.

طالبان، با روی کار آمدن دوباره‌ی شان در آگست ۲۰۲۱ در افغانستان، حدود ۸۰ فرمان محدود‌کننده بر زنان و دختران صادر کرده‌اند. این گروه بیش‌از سه سال می‌شود که به‌دلیل وضع فرمان‌های یاد شده از سوی کشورهای جهان به نقض‌کننده‌‌گان حقوق بشر متهم استند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا