زنان معترض: پوشش اجباری،پایه‌های کرامت انسانی را نابود کرده است

حدیث حبیب‌یار

اعضای یک جنبش اعتراضی موسوم به “جنبش شنبه‌های ارغوانی” از وضع محدودیت‌های طالبان بر زنان به‌ویژه حجاب اجباری انتقاد کرده و می‌گویند: “پوشش اجباری بخشی از یک کمپاین عمدی و سیستماتیک برای حذف زنان از فضاهای اجتماعی، خاموش کردن صدای آنان و از بین بردن نقش زنان و دختران در جامعه است”.

اعضای این جنبش، روز (پنج‌شنبه، ۲۹ سنبله) با نشر بیانیه‌ای در صفحه‌ی اجتماعی اکس شان، نگاشته اند که تحمیل پوشش اجباری از سوی طالبان بر زنان و دختران، پایه‌های “آزادی و کرامت‌ انسانی” آنان را نابود کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده‌است: “وضع این محدودیت‌های سرکوب‌گر نه تنها آزادی زنان را تهدید می‌کند؛ بلکه به ویران شدن مسیر پیش‌رفت و توسعه‌ی افغانستان منجر خواهد شد. هیچ جامعه‌ی بدون مشارکت فعال و توان‌مندسازی زنان نمی‌تواند به عدالت و پیش‌رفت دست یابد”.

این زنان معترض از تاثیر‌های روانی و فزیکی پوشش اجباری بر زنان نیز ابراز نگرانی کرده و می‌افزایند که پوشش اجباری سبب ایجاد احساس بیگانه‌گی و انزوای درونی در بین زنان می‌شود. آنان در این مورد گفته اند: “این تحمیل، هویت فردی و اجتماعی زنان را سرکوب کرده و توانایی بیان فردیت و آزادی را از آنان سلب می‌کند. احساس مداوم محدودیت‌ و عدم حق انتخاب، منجر به اضطراب، افسردگی و کاهش عزت نفس می‌شود”.

هم‌چنان آنان بیان کرده‌اند که تاثیر‌های فیزیکی پوشش اجباری سلامت جسمی زنان و دختران را نیز به خطر می‌اندازد. اعضای این جنبش می‌افزایند: “پوشیدن تمام بدن و لباس‌های محدود کننده سبب مسایل مختلف سلامت جسمی می‌شود. این لباس‌ها به‌ویژه در آب‌و‌هوای گرم افعانستان، خطرات جدی برای سلامت زنان به‌بار می‌آورد و باعث بیماری‌های پوستی، کم‌آبی بدن و گرمازدگی می‌شود”.

اعضای جنبش شنبه‌های ارغوانی در ادامه‌ی این بیانیه، سیاست‌های طالبان در برابر زنان را “سرکوب‌گر و ظالمانه” خواندند. آنان می‌گویند: “پوشش اجباری نمونه‌ی از سیاست‌های سرکوب‌گر طالبان است. این گروه با انکار حقوق بنیادین انسانی و اجتماعی زنان، نه‌ تنها به هویت و خودمختاری آنان حمله می‌کند، بلکه آینده و توسعه‌ی جامعه‌ی افغانستان را نیز به‌طور کلی در خطر می‌اندازد”.

گفتنی‌ست که رژیم طالبان، در سه سال گذشته متهم به نقض گسترده‌ی حقوق بشری به‌ویژه حقوق زنان و دختران است.

این انتقاد‌ها در حالی‌ست که طالبان در سومین سال از حاکمیت شان قانون «امر به معروف و نهی از منکر» خود را توشیح کرده‌ و اکنون در سراسر کشور نافذ است.

ماده‌ی سیزدهم این قانون که دارای هشت بند است به «احکام مربوط به حجاب زن» اختصاص داده شده است.

در بند اول این ماده آمده است که «ستر تمام بدن زن لازمی است»، در بند دوم گفته شده «پنهان کردن روی زن به سبب ترس از فتنه، ضروری است و در بخش سوم آن آمده است که «صدای زنان در اجتماع عورت است».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا