نقض حقوق بشر؛ نصیراحمد فایق، خواستار پاسخ‌گو کردن طالبان شد

لیدا بارز

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد، خواستار مکانیزمی شد که جامعه‌ی جهانی بتواند بر اساس آن طالبان را در برابر نقض حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان پاسخ‌گو کند.

سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل، عصر روز چهارشنبه، ۲۸ سنبله، در سخن‌رانی خود در نشست شورای حقوق بشر این سازمان، این صحبت‌ها را بیان کرده و افزوده است؛ طالبان در قبال خشونت‌های سیستماتیک مبتنی بر جنسیت و سیاست‌های «آپارتاید جنسیتی» علیه زنان و دختران در افغا‌نستان، پاسخ‌گو هستند. 

آقای فایق، به جامعه‌ی جهانی گفته است که استفاده از مکانیزم‌های حقوقی بین‌المللی برای پاسخ‌گو کردن ضروری‌ست و وی این اقدام را مسئولیتی اعضای جامعه‌ی بین‌المللی به مردم افغانستان، دانسته است. 

او در این نشست اظهار کرده که: «ما باید با قاطعیت، وحدت و عزم عمل کنیم تا این مسیر ویران‌گر را معکوس کنیم و امید را به میلیون‌ها نفر در افغانستان که هم‌چنان رنج می‌برند، بازگردانیم».

آقای فایق، هم‌چنین بیان کرده است: «این امر (اقدام جهانی در برابر طالبان) نیازمند تعامل با تمام افغانستانی‌ها و نیروهای سیاسی دموکراتیک، از جمله زنان و نمایندگان جامعه‌ی مدنی است تا به راه‌حلی ملموس برای بحران دست یابیم».

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت افغانستان، عصر روز چهارشنبه، ۲۸ سنبله در نیویارک برگزار شد.

در این نشست رزا اوتنبایوا، فرستاده‌ی ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس‌‌‌ یوناما گزارش خود از وضعیت افغانستان را ارایه کرد.

خانم اوتنبایوا در این گزارش گفته است که جهان از تهدیدات تروریستی ناشی از افغانستان نگران است و تصویب قانون «امر به معروف و نهی از منکر»، روند تعامل مستقیم با این گروه را تضعیف کرده است.

در همین حال، سیما باهوس، مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل متحد نیز در این نشست صحبت کرده و گفته است که  قانون «امر به معروف» طالبان، نه تنها زنان را از مردان؛ بلکه زنان را از زنان نیز جدا و باعث «اضطراب» مردم افغانستان شده است.

در این نشست، رینا امیری، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای زنان و دختران افغانستانی، نماینده‌ی بریتانیا، فرانسه و نماینده‌ی امریکا گفته‌اند که طالبان بدون پای‌بندی به حقوق بشر نباید انتظار حمایت از جامعه‌ی بین‌المللی داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا