حمایت اروپا از مبارزه‌ی زنان در برابر سیاست‌های طالبان

حدیث حبیب‌یار

در نشستی که توسط گفتمان صلح افغانستان و پارلمان اروپا در مورد وضعیت زنان و دختران افعانستانی برگزار شده، روبرتا متسولا، رییس این پارلمان، بر حمایت خود از مبارزه‌ی زنان برای تأمین حقوق شان در برابر سیاست‌های طالبان تاکید کرده است.

خانم متسولا در سخن‌رانی خود در این نشست افزوده‌است: “مبارزه‌ی زنان و دختران در برابر عمل‌کردهای گروه طالبان، نادیده گرفته نخواهد شد”.

او در این نشست از جامعه‌ی جهانی و سازمان‌های بین‌المللی نیز خواستار توجه‌ی جدی به وضعیت زنان در افغانستان شده و می‌گوید که نباید تحت هیچ شرایطی زنان و دختران این کشور به‌دست فراموشی سپرده شوند.

رییس پارلمان اروپا، هم‌چنان از حضور شماری از فعالان حقوق زن افغانستانی در این نشست، استقبال کرد.

پارلمان اروپا، روز (سه‌شنبه، ۱۷ سپتامبر)، در شهر استراسبورگ، فرانسه نشستی را توسط “گفتمان صلح” برگزار و در مورد وضعیت زنان تحت کنترول طالبان صحبت کردند.

در این نشست، فعالان حقوق زن چون شکریه بارکزی، پروانه ابراهیم‌خیل نجرابی، پرستو یاری، فرح‌القا اونچی‌زاده، فرزانه کوچی و تهمینه سالک حضور داشتند.

این نشست با هدف بررسی نقش زنان در روند صلح افغانستان و بهبود شرایط آنان در سایه تحولات اخیر برگزار شد.

نشست پارلمان اروپا در مورد وضعیت زنان در افغانستان در حالی برگزار می‌شود که زنان و دختران از ابتدایی‌ترین حقوق‌شان در این کشور محروم استند.

طالبان، با روی کار آمدن دوباره‌ی شان در آگست ۲۰۲۱ در افغانستان، حدود ۸۰ فرمان محدود‌کننده بر زنان و دختران صادر کرده‌اند. این گروه بیش‌از سه سال می‌شود که به‌دلیل وضع فرمان‌های یاد شده از سوی کشورهای جهان به نقض‌کننده‌‌گان حقوق بشر متهم استند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا