سیما بحوث: عمل‌کردهای طالبان در برابر زنان ظالمانه است

حدیث حبیب‌یار

شورای امنیت سازمان ملل متحد، نشستی را درباره‌ی بحران حقوق زنان و دختران در افغانستان، برگزار کرد. در این نشست سیما بحوث، مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل متحد، گفته که محدودیت‌های طالبان علیه زنان می‌تواند الگویی برای گروه‌های فراملی باشد.

سیما بحوث در بیانیه‌ی خود که در این نشست ارائه نمود از توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان، انتقاد کرده و آن را یک قانون «ظالمانه و زن‌ستیزانه» عنوان کرده است.

او با ابراز نگرانی افزوده است که این قانون، زنان و دختران را مجبور می‌کند که تمام بدن و صورت خود را در هرجایی خارج از خانه بپوشانند. هم‌چنان صحبت کردن در جمع دیگران، استفاده از وسایل نقلیه عمومی به تنهایی، و حتی نگاه کردن به مردانی که با آن‌ها نسبت خونی یا ازدواج ندارند، برای آن‌ها ممنوع است.

خانم بحوث هشدار داده است: «آن‌چه وضعیت زنان را در افغانستان بدتر می‌کند، این است که بسیاری از فرمان‌ها در این قانون به‌صورت مبهم نوشته شده‌اند و این باعث می‌شود که در عمل به‌طور خودسرانه از سوی محتسبان تفسیر و اجرا شوند».

وی با اشاره بر محدودیت‌های دیگر زنان از جمله ممنوعیت کار، آموزش و گشت‌وگذار آزادانه گفته است که با قانون جدید طالبان، زنان دیگر نه تنها نگران این محرومیت‌ها اند؛ بلکه آنان از پیاده شدن قانون «سلیقه‌ای طالبان» نگران اند.

خانم بحوث تاکید کرده که این قانون طالبان، زنان را بیش‌تر از سال‌های پیش از اجتماع دور و «منزوی» می‌سازد.

مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل متحد هم‌چنان می‌گوید که ۹۰ درصد از زنان و دختران افغا‌نستان به این نهاد وضعیت سلامت روان خود را «بد» و یا «بسیار بد» توصیف کرده‌اند.

او افزوده‌ که با گذشت هر فصل، وضعیت روان زنان در افغانستان «بدتر» می‌شود و هشت درصد از آنان به این نهاد گفته‌اند که دست‌کم یک زن یا دختر را می‌شناسند که برای «خودکشی» تلاش کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز (چهارشنبه، ۲۸ سنبله) نشستی را درباره‌ی بحران حقوق زنان در افغانستان، برگزار کرد.

در این نشست که تحت عنوان «بحران در افغانستان: جامعه‌ی جهانی برای حمایت و احیای حقوق اساسی زنان چه کاری باید انجام دهد؟» برگزار شد، روزا اوتانبایوا، رییس یوناما و سیما بحوث، مدیر بخش زنان سازمان ملل درباره‌ی وضعیت افغانستان گزارش‌های خود را ارائه کردند.

نشست‌ها درباره‌ی وضعیت زنان و دختران افغانستانی در حالی برگزار می‌شود که طالبان در ماه گذشته، قانون «امر به معروف و نهی از منکر» را تنفیذ و توشیح کرد. بربنیاد این قانون محدودیت‌های تازه‌ی بر زنان و دختران از جمله «عورت» بودن صدا و صورت اعمال شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا