جنایت‌های جنسی در افغانستان؛ عفو بین‌الملل، خواستار ایجاد مکانیزم پاسخ‌گویی شد

لیدا بارز

سازمان عفو بین‌الملل و نهادهای حقوق بشری خواستار ایجاد سازوکار مستقل بین‌المللی برای تحقیق و پاسخ‌گویی در قبال نقض حقوق بشر، جرایم جنگی به‌ویژه جنایت‌های مربوط به جنسیت در افغانستان شده‌اند. 

این سازمان با نشر گزارشی روز چهارشنبه، ۲۸ سنبله، گفته است که ایجاد یک مکانیزم مشترک باید شواهد نقض حقوق بشر به‌ویژه نقض حقوق زنان و دختران را جمع‌آوری، تحلیل و بررسی کند تا مسیر پاسخ‌گویی را فراهم کند. 

گزارش عفو بین‌الملل، پیرامون هفتادوپنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ارایه شده است که خواستار همکاری همه جانبه‌‌ی نهاد حقوق بشری شده است.

این سازمان تاکید کرده است که نقش مدافعان حقوق بشر به ویژه زنان در این روند حیاتی است و باید از مشارکت آنان در این روند حمایت شود.

در همین حال، عفو بین‌الملل آورده است که سازمان‌های امضاکننده‌ی این گزارش از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته‌اند که اقدامات جدی‌تری را برای مقابله با «آپارتاید جنسیتی» که طالبان به‌طور سیستماتیک علیه زنان و دختران اعمال می‌کنند، اتخاذ کنند.

عفو بین‌الملل می‌گوید که طالبان با بازگشت دوباره به قدرت، حقوق زنان و دختران را سرکوب کرده و این گروه مرتکب «شکنجه، بازداشت اجباری و مجازات غیرقانونی» شده است.

در گزارش این سازمان گفته شده است: «نزدیک به نیم قرن است که چرخه‌ی خشونت و درگیری‌های مسلحانه، افغانستان را ویران کرده است. این وضعیت به ویژه بر زنان و دختران و اقلیت‌های مذهبی و قومی، تاثیرات وحشت‌ناک داشته است».

عفو بین‌الملل، همی‌چنین گفته است که تنها بین ماه‌های جون ۲۰۲۳ تا مارچ ۲۰۲۴ میلادی، بیش از ۵۲ فرمان جدید صادر شده که شرایط زنان را بیش‌از پیش دشوار کرده است.

این گزارش به نقل از گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد و گروه‌های فعال در زمینه‌ی تبعیض علیه زنان، آورده است که به باور آنان، طالبان «یک چارچوب نهادینه‌شده‌ی آپارتاید جنسیتی» را به‌وجود آورده‌اند. 

سازمان عفو بین‌الملل هم‌چنین تاکید می‌کند که پاسخ‌گویی و عدالت بین‌المللی برای قربانی‌های که از جرایم تحت قوانین بین‌المللی و دیگر نقض‌های حقوق بشری آسیب دیده‌اند، بسیار مهم است.

در گزارش عفو‌ بین‌الملل، بیان شده است که سیاست‌های طالبان، زنان معترض و فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، هنرمندان و سایر اقشار که به نوعی از وضعیت انتقاد کرده‌اند، را به‌شدت سرکوب شده‌اند و این سرکوب‌ها شامل تهدید، بازداشت خودسرانه، شکنجه و حتی اعدام‌های بدون محاکمه بوده است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که هفتادوپنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در مورد افغانستان دیروز چهارشنبه، ۲۸ سنبله، برگزار شده است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا