سه سال به دور از مکتب؛ دیده‌بان حقوق بشر خواستار فشار جهانی بر طالبان شد

آی‌نور سعیدپور

دیده‌بان حقوق بشر از ادامه‌ی ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم انتقاد کرده و می‌گوید که طالبان با محروم‌کردن دختران از آموزش به طور “سیستماتیک بر حقوق زنان حمله” کرده و نظام آموزشی و مردم افغانستان آسیب‌های دراز مدت ایجاد می‌کند.

این نهاد گفته است که طالبان باید فوراً به ممنوعیت “خردکننده‌ی خود” بر آموزش دختران پایان داده و آموزش امن و باکیفیتی برای همه دختران فراهم کنند.

دیده‌بان حقوق بشر، به مناسبت سه‌سالگی ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف با نشر بیانیه‌ای می‌گوید که دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی تاکنون اقدام “معناداری” برای لغو این ممنوعیت انجام نداده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم “یک حمله زن‌ستیزانه” است که نابرابری جنسیتی را در سیستم آموزشی افغانستان نهادینه می‌کند.

به گفته‌ی این نهاد ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم تأثیر منفی در تمام جنبه‌های زندگی افغانستانی‌ها دارد و پیامدهای اجتماعی، توسعه‌ای و اقتصادی وخیمی برای آینده‌ی کشور به همراه خواهد داشت. دیده‌بان حقوق بشر افزوده، هر روزی که این ممنوعیت ادامه دارد، این آسیب‌ها نیز افزایش می‌یابد.

در اعلامیه آمده؟است: “با حمله‌ی طالبان به آموزش دختران، آینده‌ی افغانستان با کم‌بود جدی پزشکان، پرستاران، معلمان زن و زنان حرفه‌ای تحصیل‌کرده در بخش‌های مختلف روبه‌رو خواهد شد. این مسئله نقش زنان در جامعه افغانستان را بیش‌تر تضعیف کرده و به جامعه‌ای نابرابر، جدا شده و فقیر بدون مشارکت معنادار زنان منجر خواهد شد”.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که “ممنوعیت تبعیض‌آمیز” طالبان بر آموزش دختران دست‌کم ۱.۴ میلیون دختر را از حق آموزش محروم کرده است. این موضوع تأثیرهای روانی و عاطفی شدیدی بر دختران افغانستانی گذاشته و امیدهای آنان را از بین برده است.

این نهاد می‌گوید که جامعه‌ی بین‌المللی باید طالبان را تحت فشار قرار دهد تا فوراً ممنوعیت خود را لغو کرده و به تعهدات گذشته خود برای بازگشایی مکتب‌ها به‌وی دختران عمل کند.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که کشورهای اهداکننده باید از جوامعی که به دنبال حفظ حق آموزش دختران هستند حمایت کرده و طرح‌های آموزش آنلاین و زیرزمینی که توسط زنان اداره می‌شوند را تأمین مالی کنند.

طالبان پس از آن‌که در اگست ۲۰۲۱، قدرت به‌دست گرفت در هفدهم سپتامبر تنها از پسران خواست که به مکتب بازگردند و برای دختران تنها صنف ششم اجازه‌ی آموزش داده شد.

این گروه، در ابتدا گفته بودند که ممنوعیت آموزش دختران تا “امر ثانی” است؛ اما اکنون با گذشت سه سال هنوز هم به دختران اجازه‌ی آموزش داده نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا