تشدید نابرابری جنسیتی بر اثر تغییرات اقلیمی در افغانستان

حدیث حبیب‌یار

کمیته‌ی ناروی در افغانستان در تازه‌ترین گزارش خود به تاثیر‌های نامتناسب تغییرات اقلیمی بر زنان و دختران در افغانستان پرداخته و اعلام کرده که زنان و دختران در این کشور بیش‌تر از همه در برابر رویداد‌های طبیعی آسیب دیده اند.

این کمیته روز (سه‌شنبه، ۲۷ سنبله) با نشر گزارشی از وضعیت زنان و دخترانی که در افعانستان از رویدادهای طبیعی، آسیب‌‌‌های جانی و مالی دیده‌اند، ابراز نگرانی کرده است.

این کمیته افزوده که این گزارش، نتیجه‌ی گفت‌وگوی سه‌روزه در یک نشست اقلیمی است که نشان می‌دهد، بحران تغییرات اقلیمی، نابرابری‌های جنسیتی موجود در افغانستان را تشدید کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده‌ است که برای مقابله با تغییرات اقلیمی و آسیب‌هایی که به زنان و دختران می‌رسد، نیاز به روی‌کرد و سیاست‌های جدی جامعه‌ی جهانی و سازمان‌های بین‌المللی در برابر تبعیض جنسیتی در افغانستان است.

هم‌چنان کمیته‌ی ناروی برای افغانستان در ادامه‌ی گزارش خود خواستار مشارکت جدی نهادهای دولتی و غیر‌دولتی برای حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر به‌ویژه زنان و دختران در برنامه‌های سازگاری با تغییرات اقلیمی شده است.

این کمیته در ادامه نگاشته که افغانستان، با وجود سهم ناچیز‌اش در انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی، خود را در خط نخست بحران اقلیمی می‌بیند.

در این گزارش هم‌چنان به افزایش تعداد و شدت رویدادهای طبیعی مانند خشک‌سالی، طوفان، سیل، رانش زمین، برف‌کوچ و زلزله اشاره شده و آمده که این رویدادهای طبیعی زندگی و معیشت میلیون‌ها نفر در افغانستان را مختل می‌کند.

گفتنی‌ست که در نتیجه‌ی زلزله‌ها و سیلاب‌های اخیر در ولایت‌های مختلف کشور، زنان و کودکان به گونه‌ی نامتناسب از آن آسیب دیده اند.

از سوی دیگر، ممنوعیت کار زنان در نهادهای امدادرسان ملی و بین‌المللی، روند امدارسانی به زنان و دختران آسیب‌پذیر را دشوار کرده است.

بر اساس گزارش‌ها بیش ۸۰ هزار نفر بر اثر سیل‌های اخیر در سراسر افغانستان آسیب دیده و بیش‌از ۵۰۰ نفر در این رویداد‌ها جان‌باخته است.

بخش زنان سازمان ملل متحد چندی پیش نیز گفته بود که بیش‌ترین قربانیان این رویدادها زنان و دختران اند. به‌ گفته‌ی این سازمان، محدودیت‌های طالبان، باعث آسیب‌پذیری بیش‌تر آنان شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا