فعالان حقوق زن: وضعیت زنان در افغانستان آپارتاید جنسیتی است

حدیث حبیب‌یار

پس‌‌از پایان نشست سه روزه‌‌ی تیرانای آلبانیا، فعالان حقوق زن افغانستانی، با صدور قطع‌نامه‌‌ای گفته‌اند که وضعیت زنان و دختران تحت حاکمیت طالبان، «آپارتاید جنسیتی و آزار‌ و اذیت بر مبنای جنسیت» است.

این نشست بین ۲۱ تا ۲۳ سنبله در آلبانیا با حضور فعالان حقوق زنان از داخل و خارج از افغانستان برگزار شده است.

در قطع‌نامه‌ی پایانی این نشست که روز (دوشنبه، ۲۶ سنبله) از سوی فعالان حقوق زن در برگه‌ی اجتماعی اکس منتشر شده، آمده است که از زمان روی کار آمدن دوباره‌ی طالبان در افغانستان، زنان و دختران این کشور به‌طور سیستماتیک از حقوق ابتدایی خود محروم شده‌اند.

در بخشی از این قطع‌نامه بیان شده که یکی از مشکل‌های اصلی در به‌رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسیتی، نداشتن اراده‌ی سیاسی جامعه‌ی جهانی است که آن‌ را به‌عنوان جنایت علیه بشریت نمی‌شناسد.

شرکت‌کنندگان در این نشست با ابراز نگرانی از وضعیت زنان در افغانستان، تاکید کردند که این محدودیت‌ها نقض آشکار حقوق بشر است و باید فوراً پایان یابد.

این فعالان حقوق زن در بند دیگر قطع‌نامه‌ی خود خواستار اقدام قاطع جامعه‌ی جهانی برای پاسخ‌گوسازی طالبان در برابر نقض حقوق بشر و به‌رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسیتی به‌عنوان جنایت علیه بشریت شدند.

هم‌چنان در قطع‌نامه‌ی این نشست، مستندسازی نقض حقوق بشر در افغانستان، بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به‌روی دختران، با اطمینان از آموزش مطابق معیارهای بین‌المللی و سواد دیجیتالی و بازگشت زنان به کار با حفظ کرامت و درآمد آنان، تاکید شده است.

نشست سه روزه‌ی زنان افغانستانی در آلبانیا، با حضور بیش‌از ۱۲۰ فعال حقوق زن و مدافعان حقوق بشر از کشورهای مختلف به هدف ایجاد «اجماع» و یک استراتژی برای پاسخ‌گو کردن طالبان برگزار شد.

زنان افغانستانی اشتراک‌کننده در این نشست، شعار «زنان، کار، آزادی» را تکرار کردند.

هم‌چنان آنان خواستار پایان‌دادن به «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان شده و از کشورهای جهان خواسته‌اند تا طالبان را در برابر رفتارشان با زنان، پاسخ‌گو سازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا