قانون تازه‌ی طالبان،بهانه‌ی برای «سرکوب» زنان

آی‌نور سعیدپور

پس از تنفیذ و توشیح قانون «امر به معروف و نهی از منکر»، واشنگتن پست گزارش داده که «سرکوب» زنان و دختران در شهرهای مختلف افغانستان افزایش یافته است.

واشنگتن پست، با نشر گزارشی می‌گوید که پس از قانون تازه‌ی این گروه، کارکنان وزارت امر به معروف و نهی‌از منکر طالبان، «قدرت تازه و بی‌سابقه‌ای» برای اعمال ممنوعیت‌ها بر زنان و برای بلندکردن صدای‌شان در ملاءعام به دست آورده است.

بربنیاد این گزارش، در حالی‌که طالبان به اجرای‌کردن «قانون‌های سخت‌گیرانه‌ی» تازه‌ی شان آغاز کرده است؛ زنان و دختران آخرین امیدشان را نیز از دست داده اند.

طالبان، قانون «امر به معروف و نهی از منکر» را در اواخر ماه گذشته تنفیذ کرد. براساس این قانون صدا و صورت زنان «عورت» پنداشته می‌شود. زنان حق بلندکردن صدای‌شان را در مکان‌های عمومی ندارند و صورت شان نیز باید پوشانده باشند.

این در حالی‌ست که طالبان در سه سال گذشته، با صدور بیش‌از ۸۰ فرمان زنان و دختران در بعدهای گسترده محدود کرده بود.

شماری از زنان و دختران نیز گفته اند که در ماه اخیر و پس از قانون تازه‌ی طالبان، کارکنان امر به معروف و نهی از منکر طالبان در جادها‌های افزایش یافته و روند نظارت بر پوشش شان نیز شدیدتر شده است.

در این گزارش آمده که مأموران طالبان در ایست‌گاه‌های موترها و مرکزهای خریدوفروش پوشش زنان و دختران را بررسی می‌کنند و یا هر زنی که ممکن بخندد یا صدای خود را بلند کند؛ جست‌وجو می‌کنند.

طالبان در ماه گذشته، قانون «امر به معروف و نهی از منکر» را تنفیذ و توشیح کرد. بربنیاد این قانون محدودیت‌های تازه‌ی بر زنان و دختران اعمال می‌شود.

این قانون و محدودیت‌ها تازه بر زنان و دختران با واکنش‌های گسترده‌ی داخلی و بین‌المللی به همراه بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا