زنان: بحران حقوق بشری در حاکمیت طالبان عمیق‌تر شده است

آی‌نور سعیدپور

گروهی از زنان معترض می‌گویند که در سایه‌ی سکوت جهان و سازمان‌های حقوق بشری، طالبان ضربه‌های جبران‌ناپذیری بر زنان و دختران وارد کرده است.

گروهی اعتراضی زنان موسوم به “جنبش صدای زنان افغانستان” در واکنش به قانون تازه‌ی طالبان در تهران پایتخت ایران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

زنان معترض از سازمان ملل متحد و کشورهای اسلامی خواسته‌اند که با استفاده از هر فرصتی به طالبان فشار بیاورند تا به حقوق همه‌ی زنان و دختران افغانستانی احترام بگذارند.

در اعلامیه‌ای که این زنان در برگه‌ی فیس‌بوک نشر کرده‌اند، آمده است: «طالبان همین اکنون هم به زنان و دختران افغانستانی آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کنند و هرروز که شما اقدامی نکنید این آسیب عمیق‌تر می‌شود».

اعضای این جنبش می‌گویند که قانون تازه‌ی طالبان بسیاری از جنبه‌های زندگی مردم به‌ویژه زنان را متاثر می‌کند.

زنان معترض قانون “امر به معروف و نهی از منکر” طالبان را سوال‌برانگیز عنوان می‌کنند.

گفتنی‌ست که طالبان هم‌زمان با چهارمین سال حاکمیت خود محدودیت‌ها بر زنان و دختران را با توشیح و تنفیذ قانون «امر به معروف و نهی از منکر» تشدید کرد. 

قانون «امر به‌معروف و نهی‌از منکر»‌ دارای چهار فصل، ۳۵ ماده است و در ۱۱۴ صفحه در جریده‌ی رسمی نیز منتشر شده است.

در این قانون به موضوع‌های مختلف چون حجاب زنان، ستر مردان و صلاحیت‌های کارکنان وزارت امر به معروف و نهی از منکر پرداخته شده است.

ماده‌ی سیزدهم این قانون که دارای هشت بند است به حجاب زنان اختصاص داده شده است.

در بند نخست، ماده‌ی سیزدهم این قانون آمده است که ستر تمام بدن زن لازمی است، بر اساس این بند، زنان و دختران مکلف اند که همه‌ی بدن خود را در مکان‌های عمومی بپوشانند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، در بند دوم، ماده‌ی سیزدهم این قانون تعیین کرده که پنهان‌کردن روی زن به سبب ترس از فتنه ضروری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا