زنان اسپانیایی،خواستار معرفی طالبان به دادگاه لاهه

آی‌نور سعیدپور


گروهی از زنان اسپانیایی در واکنش به نقض حقوق زنان و دختران افغانستانی کارزار جمع‌آوری امضا را آغاز کرده‌اند تا از دولت‌شان بخواهند که از طالبان در دادگاه کیفری بین‌المللی (لاهه)، شکایت کنند.

نشریه‌ی دیپلمات اسپانیا، گزارش داده است که دولت اسپانیا به‌دلیل نقض حقوق زنان و دختران خواستار معرفی طالبان به دادگاه کیفری بین المللی شده است.

نهاد “Más Democracia” در حال جمع‌آوری امضا از سراسر جهان است که رفتار  طالبان را به عنوان “جنایت علیه بشریت” اعلام کند.

در بیانیه به محدودیت‌های روزافزون طالبان بر زنان اشاره شده و قانون “امر به‌معروف و نهی‌از منکر” را شوکه کننده عنوان کرده است.

در این بیانیه آمده است: “زنان با صدا، زنان با حقوق برای حقوق زنان و دختران افغانستانی امضا کنید. ما زنان از سراسر جهان، از رشته‌ها و حرفه‌های مختلف، ما که صدا داریم، شوکه شده‌ایم و می‌خواهیم صدای خود را در حمایت از زنان و دختران افغانستانی بلند کنیم”.

این نهاد گفته است که زنان و دختران افغانستانی تحت رژیمی قرار دارند که از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی خود محروم استند.

در بیانیه آمده است که زنان و دختران افغانستانی نیازی به حمایت ندارند؛ بلکه به حقوق‌شان نیاز دارند. به گفته‌ی این نهاد زنان افغانستانی نیاز دارند که حقوق‌شان تضمین شود و اجازه سوء استفاده مداوم از آنان داده نشود.
به‌گفته‌ی آنان، اقدام‌های طالبان در برابر زنان و دختران، طبق ماده‌ی ۷ اساس‌نامه‌ی رم “جنایت علیه بشریت” است و طبق درخواست گزارش‌گر سازمان ملل، باید آپارتاید جنسیتی تلقی شود.
 
زنان اسپانیایی گفته‌اند: «ما از دادگاه کیفری بین‌المللی می‌خواهیم که رفتار با زنان و دختران افغانستانی را جنایت علیه بشریت اعلام کند. کسانی که مسوول بیش از ۱۰۰ قانون و فرمانی هستند که زنان و دختران افغانستانی را سرکوب می‌کنند، باید به محاکمه کشیده شوند و پاسخ‌گوی اعمال خود باشند.»


این در حالی‌ست که پیش از این نیز کارشناسان سازمان ملل متحد گفته‌اند که رفتار و سیاست‌هاس طالبان با زنان ممکن جنایت علیه بشریت باشد.

این کارشناسان هم‌چنان از کشورها خواست بود که از طالبان در دادگاه کیفری لاهه شکایت کند.

هم‌چنان شماری از فعالان حقوق زن نیز بارها خواستار معرفی طالبان به دادگاه کیفری بین‌المللی شده‌اند.

طالبان پس از به‌دست گرفتن قدرت در افغانستان سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی را بر زنان و دختران اعمال کرده است.

در نتیجه‌ی سیاست‌های این گروه، زنان افغانستانی از ابتدایی‌ترین حقوق‌شان نیز محروم شده‌اند.

این گروه جدیدا با توشیح قانون “امر به‌معروف و نهی‌ازمنکر” صدا و صورت زنان را نیز عورت شمرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا