بنت، به‌هدف بررسی وضعیت زنان افغانستانی به کشورهای منطقه سفر می‌کند

حدیث حبیب‌یار

ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه‌ی سازمان ملل متحد در امور افغانستان می‌گوید که پیش‌از پنجاه‌وهفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از ترکیه به قطر سفر کرده تا وضعیت حقوق بشری در افغانستان به‌ویژه وضعیت زنان و دختران را بررسی کند.

آقای بنت، امروز (دوشنبه، ۱۲ سنبله) با نشر خبرنامه‌ای در برگه‌ی اجتماعی اکس‌اش از این سفر‌ها خبر داده و می‌گوید که پنجاه‌و‌هفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، قرارست هفته‌ی آینده برگزار شود.

او افزوده‌است: “پیش‌از نشست شورای امنیت به منطقه آمدم تا با گروه‌های مختلفی از زنان و مردان افغانستانی و هم‌چنان با کارشناسان و نمایندگان دولت‌ها در مورد وضعیت زنان در افغانستان صحبت کنم”.

گزارش‌گر ویژه‌ی سازمان ملل می‌افزاید که در روزهای اخیر در ترکیه نیز، با کارشناسان و نمایندگان دولت‌ها دیدار و گفت‌وگو کرده است. او بیان کرده که در حال حاضر در قطر به سر می‌برد و محور اصلی سفرش بررسی وضعیت حقوق بشر در افغانستان است.

گفتی‌ست که شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرده که این شورا، نشستی را درباره‌ی وضعیت زنان و دختران افغانستانی برگزار می‌کند.

براساس بیانیه، این نشست، روز (چهارشنبه، ۲۸ سنبله) برگزار خواهد شد.

در بخشی از بیانیه آمده که ریاست این نشست را تانیا فاجون، وزیر امور خارجه‌ی اسلوونی به‌عهده خواهد داشت و تمرکز این نشست، بر آموزش زنان و دختران در افغانستان خواهد بود.

هم‌چنان در بیانیه‌ گفته شده که در این نشست، رزا اوتونبایوا، رئیس یوناما در افغانستان و سیما باهوس، معاون دبیرکل و مدیر اجرایی زنان این سازمان سخن‌رانی خواهند کرد‌.

طالبان، با روی کار آمدن دوباره‌ی شان در افغانستان، حدود ۸۰ فرمان محدود‌کننده بالای زنان و دختران صادر کرده‌اند که آنان از تمام حقوق ابتدایی شان از جمله حق کار، سفر، آموزش، تفریح و مشارکت‌های سیاسی محروم ساخته‌اند.

این در حالی‌ست که در پنجاه‌و‌ششمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز آقای بنت به‌شدت از رفتار طالبان نسبت به زنان و دختران انتقاد کرد و اظهار داشت که وضعیت حقوق بشر در افغانستان رو به وخامت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا