واشنگتن‌پست: طالبان، مبتلا به بیماری زن‌ستیزی استند

لیدا بارز

روزنامه‌ی واشنگتن‌پست با نشر مطلبی در مورد زنان افغانستانی، نگاشته است که طالبان می‌خواهند یک جامعه‌ی با آپارتاید جنسیتی را ایجاد کنند که در آن دولت، صدای زنان را خاموش و حقوق آنان را سلب کند.

این روزنامه گفته است که طالبان، به نوعی «زن‌ستیزی بیمارگونه و پرهزینه» مبتلا استند و تلاش دارند تا زنان را کاملا به مردان وابسته کنند. 

واشنگتن‌پست روز چهارشنبه، ۷سنبله، در نوشته‌ی خود نگاشته است که در حال حاضر افغانستان بدترین بحران حقوق زنان را در جهان تجربه می‌کند.

این روزنامه‌ی امریکایی، با اشاره به تصویب قانون تازه‌ی امر به معروف طالبان گفته است که توشیح قانون ۱۱۴ صفحه‌ای «امر به معروف و نهی از منکر» طالبان و محدودیت‌های این گروه علیه زنان پرداخته شده است.

در این نوشته بیان شده است که طالبان در حال نابود کردن افغانستان است، زیرا ممنوعیت زنان در عرصه آموزش و تجارت، علاوه بر این‌که نقض حقوق آن‌هاست، به اقتصاد دچار مشکل افغانستان نیز صدمه می‌‌زند. 

قانون تازه‌‌ی طالبان، هفته‌‌ی پیش(۳۱ اسد) سال جاری منتشر و نافذ شد که در آن صدای زنان را «عورت» خوانده و محدودیت‌های ویژه‌ی را بر حقوق زنان اعمال می‌کند. 

در ارتباط با این، واشنگتن‌پست نوشته است که طالبان کنونی به همان اندازه دست به انسانیت‌زدایی زده‌ است که طالبان قدیم انجام می‌دادند. 

در ادامه‌ی این مطلب آمده است که پس از خروج ایالات متحده از افغانستان، برخی از دیپلومات‌ها گمان می‌کردند که طالبان به خاطر نیاز به رسمیت شناخته شدن، از سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی دهه‌ی ۹۰ دست بکشند؛ اما اکنون به نظر می‌رسد که این برداشت‌ها «بی‌معنا» بوده است. 

واشنگتن‌پست از دولت‌ها خواسته که در جریان هر گونه مذاکره با طالبان، زنان را در ترکیب هیات خود گنجانیده و به گونه‌ی مداوم از حقوق زنان دفاع کنند.

این روزنامه هم‌چنین در یادداشت خود خواستار وضع تحریم‌های بیش‌تر در برابر مقام‌های طالبان به دلیل توشیح قوانین سخت‌گیرانه علیه زنان شده است.

به ادامه‌ی وضع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها بر زنان از سوی طالبان، ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، با توشیح «قانون امر بالمعروف و نهی از منکر»، بر صدا و چهره‌ی زنان نیز محدودیت وضع کرده‌است.

این قانون دارای چهار فصل، ۳۰ ماده است. در ماده‌ی ۱۳ این قانون جدید که دارای هشت بند است، پوشاندن همه‌ی بدن زنان «لازمی» خوانده شده و براساس این قانون «به‌خاطر ترس از فتنه، پوشاندن چهره‌ی زنان ضروری‌ست.»

هم‌چنان در این قانون آمده که صدای زن، حتا خوانش آهنگ، نعت و تلاوت قرآن‌کریم، در مجموع به عنوان ستر عورت شناخته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا