زنان افغانستانی، خواستار به انزوا کشیدن طالبان

لیدا بارز

در ادامه‌ی واکنش‌ها به تصویب قانون تازه‌ی طالبان، یک جنبش اعتراضی زنان موسوم به «جنبش زنان به‌سوی آزادی»، می‌گوید که صدای زنان «پژواک از حقیقت و امید است» و «هرگز» خاموش نمی‌شود.

جنبش «زنان به‌سوی آزادی» با نشر قطع‌نامه‌ای امروز پنج‌شنبه، ۸سنبله، که نسخه‌ی از آن به خبرگزاری بانوان افغانستان رسیده است، طالبان را یک گروه «متحجر و بیگانه» خوانده و می‌گوید که این گروه با وضع قوانین «سخت‌گیرانه» به دنبال حذف زنان از اجتماع و کنترل زندگی خصوصی مردم هستند.

بر اساس قطع‌نامه‌ی زنان معترض، آمده است: «این قوانین، نه زاییده عدالت و شریعت؛ بلکه محصول ظلم و استبداد طالبان است».

جنبش «زنان به‌سوی آزادی» از جامعه‌ی جهانی و نهادهای بین‌المللی خواسته است که طالبان را به انزوا بکشند و از هرگونه تعامل با این گروه، جلوگیری کنند.

در همین حال این جنبش خواستار محاکمه و مجازات رهبران طالبان به دلیل نقض حقوق بشر شده و از مردم افغانستان نیز خواسته‌ است که به مبارزه ادامه دهند و از امید خود دست نکشند.

بیش‌از یک هفته از توشیح قانون تازه‌ی طالبان می‌گذرد. این گروه روز چهارشنبه هفته‌ی پیش، ۳۱ اسد، قانونی را همه‌گانی کردند که با یک مقدمه، چهار فصل و ۳۵ ماده پس از توشیح رهبر این گروه در سراسر کشور نافذ شد. 

طبق این قانون، شنیده شدن صدای زنان «عورت» دانسته شده و به زنان دستور داده شده‌است تا پوشش کامل داشته باشند. 

تصویب این قانون با واکنش‌های گسترده‌ی ملی و بین‌المللی به‌همراه بوده است. شماری از زنان از داخل افغانستان، با سرودن آهنگ‌ها، اعتراض و مخالفت شان را با این قانون بیان کرده‌اند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا