پیامد قانون تازه‌ی طالبان؛ “حذف زنان از عرصه عمومی”

لیدا بارز

بخش زنان سازمان ملل متحد از تصویب قانون تازه‌ی امر به‌ معروف طالبان، ابراز نگرانی کرد و می‌گوید که این گروه عملا زنان را از عرصه عمومی حذف کرده‌ است.

این نهاد مدافع حقوق زنان، امروز پنج‌شنبه، ۸ سنبله، با نشر خبرنامه‌ای در وب‌سایت رسمی خود گفته است که توشیح قانون تازه‌ی این گروه، «تاثیرات فاجعه‌باری» بر زندگی زنان و دختران افغانستانی دارد.

خبرنامه از وضع قوانین محدودکننده‌ی طالبان، انتقاد کرده و گفته شده است که؛ طالبان در طی سه سال اخیر بیش از ۷۰ فرمان و دستورالعمل محدودکننده علیه زنان صادر کرده‌اند. 

به گفته‌ی این نهاد، فرمان‌ها و حکم‌های طالبان، زنان را از حقوق اساسی‌شان محروم کرده‌ است.

بر اساس قانون تازه‌ی طالبان، صدای زنان در اماکن عمومی ممنوع است، زنان بدون محرم اجازه‌ی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را ندارند و برای بیرون رفتن از خانه باید بدن و صورت خود را به‌طور کامل بپوشانند.

در خبرنامه‌ی منتشر شده از سوی بخش زنان سازمان ملل، آمده است که؛ «تنها ۱ درصد از زنان احساس می‌کنند که بر تصمیم‌گیری‌های در اطراف شان تاثیر دارند. ۶۴ درصد از زنان گفته‌اند که هنگام بیرون رفتن از خانه احساس امنیت نمی‌کنند، در حالی‌که این رقم برای مردان ۲ درصد است».

این نهاد افزوده است: «۸ درصد از زنان گفتند که حداقل یک زن یا دختر را می‌شناسند که از اگست ۲۰۲۱ اقدام به خودکشی کرده است».

بخش زنان سازمان ملل متحد، قانون تازه و سیاست‌های طالبان را «ظالمانه» و «سرکوب‌گرانه» خوانده و خواستار لغو فوری آن شده است. 

این نهاد تاکید می‌کند که؛ «طالبان، باید به تعهدات خود به قوانین بین‌المللی برای تضمین حقوق کامل همه زنان و دختران پایبند باشند».

روز چهارشنبه‌، هفته پیش وزارت امر به معروف طالبان به دستور رهبر این گروه، هیب‌الله آخندزاده، قانونی را تصویب کردند که در آن محدودیت‌های تازه‌ی بر زنان و دختران اعمال شده است. 

بر اساس این قانون، صدای زنان «عورت» خوانده شده و آنان از حضور در اجتماع ممنوع شده‌اند. 

این اقدام طالبان با واکنش‌های جهانی به همراه بوده و در برخی موارد آن را «صد صحفه نفرت از زنان» خوانده‌اند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا