واکنش کلینتون به قانون تازه‌ی طالبان؛ “بنیادگرایی” احمقانه است

حدیث حبیب‌یار

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ی پیشین آمریکا از توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان، توسط هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه انتقاد کرده‌ و آن را به‌دلیل محدود ساختن زنان و دختران افغانستانی، «بنیاد‌گرایی احمقانه» خوانده است.

وزیر خارجه‌ی پیشین آمریکا، روز (چهارشنبه، ۷ سنبله) با نشر مطلبی در برگه‌ی اجتماعی اکس‌اش در برابر محدودیت‌های روزافزون طالبان، واکنش نشان داد.

او افزوده‌است: «آیا می‌خواهید ببینید که بنیادگرایی احمقانه به کجا می‌انجامد؟ نگاهی به قانون جدید طالبان بیندازید که زنان را از حرف زدن در خارج از منزل منع می‌کند».

بانو کلینتون، از جامعه‌ی جهانی و سازمان‌های بین‌المللی خواسته که در کنار مردم افغانستان به‌ویژه زنان و دختران بایستند و حق آنان دفاع کنند. «جهان باید در برابر این ظلم اخیر طالبان، به‌پا خیزد».

وزارت عدلیه‌ی طالبان روز (چهارشنبه، ۳۱ اسد) اعلام کرده که هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه قانون امر به معروف و نهی از منکر را توشیح کرده و این قانون اکنون نافذ است.

ماده‌ی سیزدهم این قانون که دارای هشت بند است، به «احکام مربوط به حجاب زن» اختصاص داده شده است.

در بند اول این ماده آمده است که «ستر تمام بدن زن لازمی است»، در بند دوم گفته شده «پنهان کردن روی زن به سبب ترس از فتنه، ضروری است و در بخش سوم آن آمده است که «صدای زنان در اجتماع عورت است».

در بند چهارم ماده‌ی سیزدهم این قانون آمده است که «لباس زنان نازک، کوتاه و چسپ نباشد»، در بخش دیگر آن آمده که «زنان مسلمان مکلف‌اند که بدن و روی خویش را از مردان نامحرم پنهان کنند» و در ادامه‌ی آن بیان شده که «ستر زنان مسلمان و صالح از زنان کافر و فاسق از ترس فتنه واجب است».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا