سازمان ملل: طالبان زنان را به سایه‌های بی‌چهره و بی‌صدا تبدیل می‌کنند

کمیساری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد،  خواستار لغو فوری قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان شده و می‌گوید که این قانون سیاست‌هایی را تقویت می‌کند که «زنان را از اجتماع کاملاً محو و آنان را به سایه‌های بی‌چهره و بی‌صدا تبدیل می‌کنند».

راوینا شمداسانی، سخن‌گوی کمیساری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز (سه‌شنبه، ۶ سنبله) در یک نشست خبری در جنیوا تأکید کرده که طالبان هرچه زودتر باید این قانون که «نقض آشکار» تعهدات افغانستان، تحت قوانین بین‌المللی است را لغو کنند.

او افزوده‌است: «قوانین سرکوب‌گرانه‌‌ای که این قانون بر زنان تحمیل کرده‌است، تعدادی از محدودیت‌های موجود را تقویت می‌کند که حقوق اساسی و انسانی آنان را نقض می‌کند».

وی این قانون را «غیرقابل تحمل» خواند و گفت که ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار لغو آن است.

بانو شمداسانی هم‌چنان بیان کرده که در این قانون اختیارات گسترده‌ای به مأموران طالبان برای بازداشت افراد، مجازات آنان و ارجاع آنان به دادگاه داده شده است.

سخن‌گوی کمیساری عالی حقوق بشر سازمان ملل هم‌چنان افزود که این قانون، با ممنوعیت نشر تصویر انسان‌ها، از جمله تصویر مقام‌های طالبان، محدودیت‌ بر رسانه‌ها را “تشدید” می‌کند.

وی گفته‌است: «سلب قدرت، حذف و بی‌صدا جلوه‌دادن نیمی از جمعیت افغانستان، تنها باعث بدترشدن بحران حقوق بشر و بشردوستانه در این کشور خواهد شد».

هم‌چنان او در این نشست تاکید کرده که این قانون سیاست‌هایی را تقویت می‌کند که «حضور زنان در انظار عمومی را کاملا محو، صدای آنان را خاموش و استقلال فردی آنان را سلب می‌کند و عملا تلاشی برای تبدیل کردن آنان به سایه‌های بدون چهره و صدا است».

وزارت عدلیه‌ی طالبان روز )چهارشنبه، ۳۱ اسد( اعلام کرده که هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه قانون امر به معروف و نهی از منکر را توشیحکرده و این قانون اکنون نافذ است.

ماده‌ی سیزدهم این قانون که دارای هشت بند است، به «احکام مربوط به حجاب زن» اختصاص داده شده است.

در بند اول این ماده آمده است که «ستر تمام بدن زن لازمی است»، در بند دوم گفته شده «پنهان کردن روی زن به سبب ترس از فتنه، ضروری است و در بخش سوم آن آمده است که «صدای زنان در اجتماع عورت است».

در بند چهارم ماده‌ی سیزدهم این قانون آمده است که «لباس زنان نازک،کوتاه و چسپ نباشد»، در بخش دیگر آن آمده که «زنان مسلمان مکلف‌اند که بدن و روی خویش را از مردان نامحرم پنهان کنند» و در ادامه‌ی آن بیان شده که «ستر زنان مسلمان و صالح از زنان کافر و فاسق از ترس فتنه واجب است».

ترتیب: حدیث حبیب‌یار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا