زنان: قانون تازه‌ی طالبان خلاف اصول بین‌المللی‌ست

آی‌نور سعیدپور

گروه اعتراضی زنان موسوم به «شبکه‌ی زنان جمهوری‌خواه»، قانون جدید طالبان را «محکوم» کرده‌اند. اعضای این جنبش اعتراضی می‌گویند که این قانون، خلاف همه‌ی اصول و مقررات بین‌المللی است.

این زنان معترض با نشر اعلامیه‌ای می‌گویند که طالبان، «فهم و درکی» از قانون‌ها و تعهدهای بین‌المللی ندارد. آنان مدعی‌ست که این گروه «تفُره‌رفتن» از تعهدات جهانی، مسایل داخلی، فرهنگ ملی و شریعت اسلامی را بهانه‌گیری می‌کند.

در اعلامیه آمده است: «گروه حاکم طالبان در حدی نیستند که فهم و درکی از قوانین بین‌المللی و تعهدات آن داشته باشند. برای تفُره‌رفتن از تعهدات جهانی، بهانه‌های مسائل داخلی، فرهنگ ملی و شریعت اسلامی را پیش می‌کشند و خود برای ایجاد جزیره‌ی جدا از روابط بین‌الملل قانون وضع می‌نمایند و آن‌را به اجرا می‌گذارند».

اعضای جنبش زنان جمهوری‌خواه، هم‌چنان نوشته‌اند که گروه طالبان در سه سال گذشته، هیچ‌ گونه میکانیزم معمول مدنی را برای کسب مشروعیت داخلی و جهانی را نپذیرفته است.

در بخشی از این اعلامیه هم‌چنان آمده است: «ساکنان این جغرافیا را با این افتضاحات به سخره می‌گیرند و مضحک‌ترین مواد این به اصطلاح قانون، همان بخش‌های زن‌ستیزانه اوست که صدای زن را تا سطح عورت او تقلیل داده است و چهره‌ی مقدس زن را فتنه‌برانگیز خوانده است.»

اعضای این جنبش اعتراضی هم‌چنان می‌افزایند که زنان و دختران مانند همیشه در برابر این قانون نیز اعتراض کرده و یکی از شیوه‌های اعتراضی آنان آوازخوانی در برابر این گروه بوده است.

طالبان در چهارمین سال حاکمیت‌شان، قانون «امر به معروف و نهی از منکر» را در چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته توشیح و تنفیذ کردند. 

این قانون با واکنش‌های تندی در داخلی و بیرون از کشور مواجه شده است. 

زنان معترض و فعالان حقوق زن به گونه‌ی مختلف در برابر این قانون طالبان اعتراض کرده‌اند. 

قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان که اکنون در سراسر کشور نافذ شده است، به موضوع‌های مختلف چون ستر مردان، زنان و صلاحیت‌های کارکنان وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، پرداخته است.

این قانون دارای چهار فصل ۳۵ ماده است و در جریده‌ی رسمی نیز منتشر شده است. ماده‌ی سیزدهم این قانون که دارای هشت بند می‌باشد به مسایل مربوط به زنان و دختران پرداخته است. 

براساس این قانون محدودیت‌های جدیدی بر زنان و دختران اعمال می‌شود از جمله محدودیت‌های جدید این است که صدا و صورت زنان نیز «عورت» شمرده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا