مبارزه با آپارتاید جنسیتی؛ فعالان حقوق زن افغانستانی به افریقای جنوبی رفتند

حدیث حبیب‌یار

میترا مهران، مدافع حقوق زنان و عضو کمپاین جهانی مبارزه علیه آپارتاید جنسیتی در افغانستان، از سفر‌ خود با شماری از همکاران‌اش در آفریقای جنوبی به‌هدف کسب تجربه برای مبارزه علیه “آپارتاید جنسیتی” در افغانستان خبر داده‌است.

این مدافع حقوق زنان در یک نوار تصویری که از سوی این کمپاین در برگه‌ی اجتماعی اکس نشر شده‌ می‌افزاید که در این سفر قرار است با دولت، کارشناسان، جامعه‌ی مدنی و وکلای آفریقای جنوبی درباره‌ی وضعیت زنان و دختران افغانستانی تحت “رژیم آپارتاید جنسیتی” صحبت کند.

او افزوده‌‌است: “آموختن تجربه‌ی مقاومت و ایستادگی فعالان آفریقای جنوبی در برابر آپارتاید نژادی، برای تقویت مبارزه‌ی زنان افغانستانی در برابر آپارتاید جنسیتی بسیار مهم است”.

وی از مردم آفریقای جنوبی می‌خواهد که “همدلی و هم‌بسته‌گی” خود را با زنان و دختران افغانستانی در راه مبارزه با آپارتاید جنسیتی اعلام کنند.

طالبان، با روی کار آمدن دوباره‌ی شان در افغانستان، حدود ۸۰ فرمان محدود‌کننده بالای زنان و دختران وضع کرده‌اند. سه سال می‌شود که زنان تحت حاکمیت طالبان از تمام حقوق ابتدایی شان از جمله حق آموزش، کار، سفر، تفریح و مشارکت‌های سیاسی محروم استند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد، نقض حقوق اساسی زنان و دختران را مصداق “آپارتاید جنسیتی” خوانده‌ و از مرجع‌های قضایی کشورها خواسته‌اند تا این پدیده را به‌رسمیت بشناسند.

در همین حال زنان افغانستانی و ایرانی با راه‌اندازی کمپاینی از سوی “اتحاد علیه آپارتاید جنسیتی” با نشر اعلامیه‌‌های متفاوتی برای گسترش صدای زنان از این دو کشور‌ که با سیستم “آپارتاید جنسیتی” مبارزه می‌کنند؛ خواستار پایان دادن به این پدیده شده‌اند.

این در حالی‌ست که چندی پیش نیز شمار زیادی از فعالان حقوق زن از کشورهای مختلف حتی کشورهای غربی به‌شمول آلمان و فمینیست‌های اوکراینی، نیز با نشر پیام‌هایی هم‌بستگی خود را با زنان در ایران و افغانستان اعلام کرده‌بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا