ممنوعیت سفر بنت؛ “تحمیل شرایط طالبان بر جهان”

لیدا بارز

سازمان کنش‌گران حقوق بشر افغانستان، در پیوند به ممنوعیت ریچارد بنت، گفته‌ است که جامعه‌ی جهانی بدون توجه به اقدام‌های طالبان از جمله نقض حقوق بشر، حذف ‘کامل’زنان از اجتماع و نهادینه‌ کردن آپارتاید جنسیتی، سیاست «تعاملی» را در قبال این گروه در پیش گرفته است.

کنش‌گران حقوق بشر افغانستان، عصر روز جمعه، ۲ سنبله، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که طالبان پیش از ممنوعیت سفر گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد، با محروم‌کردن کارمندان زن از کار در سازمان‌های خارجی و موسسه‌های غیردولتی، شرایط خود را بر جامعه‌ی جهانی تحمیل کرده بودند.

منع سفر ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل توسط طالبان واکنش‌های گسترده‌ی را برانگیخته است.

سازمان کنش‌گران حقوق بشر در بیانیه‌ای نگاشته است که اقدام طالبان برای منع سفر ریچارد بنت غیرمنتظره نبوده و طالبان طی سه سال گذشته با نقض گسترده‌ی حقوق بشر و حقوق زنان نشان داده است که به تعهدات بین‌المللی پای‌بند نیستند.

در اعلامیه‌ی منتشر شده آمده است: «باوجود اقدامات ضد حقوق بشری طالبان، جامعه‌ی جهانی موضع غیرمسوولانه در قبال طالبان را در پیش گرفته است».

در همین حال کنش‌گران حقوق بشر گفته است که سیاست مماشات جامعه‌ی جهانی در برابر طالبان پیامدهای «وحشت‌ناک» برای مردم افغانستان به ویژه زنان و کشورهای منطقه و جهان دارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در روزهای اخیر در مصاحبه با «دویچه وله» اعلام کرد که این گروه ورود ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق‌‌ بشر سازمان ملل متحد به افغانستان را منع کرده‌اند.

او آقای بنت را متهم کرد که علیه‌ی این گروه «پروپاگند» می‌کند و موضوعات کوچک را بزرگ نشان می‌دهد.

ریچارد بنت در واکنش به این تصمیم اعلام کرد که به مستندسازی نقض حقوق‌‌ ‌بشر در افغانستان ادامه می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا