نیاز فوری افغانستان به ۱۸ هزار قابله

آی‌نور سعیدپور

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، می‌گوید که افغانستان به شدت به ۱۸ هزار قابله‌ی ماهر نیازمند است. این سازمان هشدار داده که برآورده نشدن این نیازمندی، جان‌های بسیاری را به خطر می‌اندازد.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد با نشر گزارشی نوشته است که افغانستان مدت‌هاست که یکی از بالاترین نرخ‌های مرگ‌ومیر مادران را در جهان دارد.

براساس آمار صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، در افغانستان هر ساعت یک زن به‌دلیل عوارض بارداری و زایمان جان خود را از دست می‌دهد. 

به گفته‌ی این سازمان، از این مرگ‌ها می‌توان با مراقبت‌های قابله‌های ماهر تا حد زیادی جلوگیری صورت گیرد. 

در گزارش آمده است که طالبان به شدت توانایی زنان را برای کار و سفر بدون همراهی یک سرپرست مرد محدود کرده‌ که این محدودیت‌ها برای زنان، دختران و نسل‌های آینده‌ی افغانستان خطرناک‌تر شده است.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد می‌گوید که حدود ۹۰ درصد از نیازهای ضروری بهداشت باروری، مادران، نوزادان و نوجوانان را قابله‌ها برآورده می‌تواند.

این سازمان از کم‌بود قابله‌های ماهر هشدار داده و گفته است که به ۹۰۰ هزار قابله‌ی آموزش‌دیده در سطح جهان نیاز است، و از این میان، افغانستان به‌گونه‌ی ویژه به ۱۸ هزار قابله برای تقویت سیستم صحی خود نیاز فوری دارد.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد می‌گوید که در سال ۲۰۲۱، تنها از حدود ۷۰ خانه‌ی سلامت خانواده در افغانستان حمایت می‌کرد؛ اما این رقم باوجود محیط عملیاتی فوق‌العاده چالش‌برانگیز، اکنون بیش از شش برابر شده و به ۴۷۷ خانه رسیده است. 

به گفته‌ی این سازمان، از سال ۲۰۲۱، این کلینیک‌ها به بیش از ۵ میلیون افغانستاتی کمک کرده‌اند تا به خدمات بهداشتی حیاتی، به‌ویژه در مناطق دورافتاده و سخت‌دسترس، دست‌رسی پیدا کنند.

نگرانی از نرخ‌ بالای مرگ‌ومیر مادران و کم‌بودی قابله‌ها در افغانستان، در حالی مطرح می‌شود که سیستم بهداشت افغانستان با شکنندگی مواجه است. 

از سوی دیگر، طالبان آموزش‌های بالاتر از صنف ششم را در سراسر کشور ممنوع کرده که این ممنوعیت شامل دانش‌گاه‌های پزشکی نیز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا