ذکیه خدادادی، مشعل المپیک پاریس را حمل کرد

لیدا بارز

ذکیه خدادادی، تکواندو‌کار زن افغانستانی و عضو تیم پناهندگان پاراتکوندوی فرانسه، مشعل المپیک پاریس را در جاده‌های این شهر با لبخند و شادی حمل کرد. 

این ورزش‌کار زن افغانستانی، امروز جمعه، ۵ اسد با نشر پیامی در برگه‌ی کاربری اکس خود نگاشته است: «امروز افتخار حمل مشعل المپیک را داشتم. این افتخار بزرگی برای من بود و احساس غرور واقعا شگفت‌انگیز بود».

ذکیه خدادادی در پیام خود گفته است که مشعل المپیک نماد «وحدت، صلح، آزادی، برابری» برای تمام جهانیان است. او افزود: «من به عنوان یک دختر ورزش‌کار از افغانستان و یک پناهنده، آخرین مشعل المپیک را با لبخند و شادی حمل کردم».

وی در حوت پارسال کاراول شولبانا، قهرمان اروپا از روسیه را شکست داد و با کسب مدال طلا، جواز حضور به بازی‌های پارالمپیک ٢٠٢٤ پاریس را کسب کرد.

‏او قهرمانی خود را به زنان افغانستانی تقدیم کرد و گفته بود: «من اینجا هستم تا برای زنان سرزمینم مبارزه کنم».

‏این دختر پاراتکواندوکار افغانستانی هم‌زمان با به قدرت رسیدن گروه طالبان، افغانستان را ترک کرد. 

او در دو سالگی حاکمیت این گروه و هزاران کیلومتر دورتر از کشورش، در مسابقات قهرمانی پاراتکواندوی اروپا شرکت کرد و بعد از شکست‌ دادن سه حریف‌اش، گردن‌آویز طلایی مسابقات را بر گردن آویخت. 

ذکیه که اکنون مقیم فرانسه است، در  ۱۴ آگست ۲۰۲۳ و با پیروزی بر حریف ترکی‌اش نورجهان اسکنجی، در وزن منفی ۴۷ کیلوگرام بر سکوی قهرمانی پاراتکواندوی اروپا ایستاد.

رقابت‌های المپیک پاریس از امروز تاریخ ۲۶ جولای تا ۱۱ اگست ۲۰۲۴ در شهر پاریس فرانسه برگزار خواهد شد. 

در همین حال شش ورزش‌کار به‌شمول سه زن از افغانستانی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس شرکت می‌کنند. 

کمیته‌ی بین‌المللی المپیک اعلام کرده است که در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴، یک تیم برابر از لحاظ جنسیت شرکت خواهد کرد و هیچ مقامی از طالبان اجازه‌ی حضور در این رقابت‌ها را نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا