آوازخوان ایرانی؛ خواهان به‌رسمیت شناسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان و ایران شد

حدیث حبیب‌یار

جاستینا، آوازخوان رپ ایرانی به کمپاین جهانی “مبارزه علیه آپارتاید جنسیتی” در افغانستان و ایران پیوسته و علاوه‌بر ممنوعیت موسیقی در افغانستان از ممنوعیت آموزشی زنان و دختران نیز ابراز نگرانی کرده‌است.

جاستینا، در یک نوار تصویری که از سوی کمپاین جهانی “مبارزه علیه آپارتاید جنسیتی” در شبکه‌ی اجتماعی اکس نشر شده‌ از عمل‌کردهای طالبان و جمهوری اسلامی ایران در برابر زنان و دختران انتقاد کرد.

او که به جرم آوازخوانی از سوی جمهوری اسلامی ایران زندانی شده بود، افزوده‌‌است که آوازخوانی زنان در سراسر جهان مورد تشویق مردم قرار می‌گیرد به‌جز از کشور‌های افغانستان و ایران که در آن‌ها رژیم “آپارتاید جنسیتی” حاکم است.

وی گفت: “در ایران موسیقی و پوشش‌ اجباری ممنوع شد. اکنون در افغانستان نیز زنان و دختران، ممنوعیت آوازخوانی و آموزشی را تجربه می‌کنند که بدون شک مصداق آپارتاید جنسیتی است”.

بانو جاستینا از جامعه‌ی جهانی و نهاد‌های حقوق بشری می‌خواهد که هم‌بستگی خود را جهت حمایت از زنان افغانستانی و ایرانی نشان دهند و تلاش‌های خود را برای به‌رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی به‌عنوان جنایت علیه بشریت هماهنگ کنند.

گفتنی‌ست که پس‌از تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، زنان از حق آموزش، کار و از حقوق سیاسی و مدنی محروم شده‌اند. فعالان حقوق بشر و کارشناسان سازمان ملل متحد و زنان در سراسر جهان این رفتار طالبان در برابر زنان را “آپارتاید جنسیتی” می‌دانند.

با این حال چندی پیش زنان افغانستانی و ایرانی با راه‌اندازی کمپاینی از سوی “اتحاد علیه آپارتاید جنسیتی” و نشر اعلامیه‌ای برای گسترش صدای زنان این کشور‌ها که با سیستم “آپارتاید جنسیتی” مبارزه می‌کنند؛ خواستار پایان دادن به این “جرم” شده‌اند.

در بیانیه‌ای این کارزار که در وب‌سایت رسمی این اتحادیه منتشر شده بود، آمده که طالبان و جمهوری اسلامی باید به‌عنوان نظام‌های “آپارتاید جنسیتی” دسته‌بندی شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا