دین و مذهب، بهانه‌ای برای محدود کردن زنان افغانستانی

حدیث حبیب‌یار

حلیمه پژواک، فعال حقوق زن و رئیس شبکه‌ی زنان جمهوری‌خواه گفته‌است که محدودیت‌های روزافزون طالبان علیه زنان و دختران، خلاف دین و مذهب مردم افغانستان است و این گروه ترویج کننده‌ی قانون و مقررات “غیر‌اسلامی و غیردینی” خود‌شان هستند.

حلیمه پژواک، روز (پنج‌شنبه، ۲۸ سرطان) در یک نوار تصویری که در صفحه‌ی اجتماعی اکس‌ این شبکه نشر شده، می‌گوید که زنان و دختران افغانستانی، نباید بازیچه‌‌ی دست طالبان و سایر گروه‌های “ترویجی” قرار گیرند.

او افزده‌است که طالبان خلاف اسلام عمل می‌کنند و با سوءاستفاده از دین و مذهب در صدد افزایش محدودیت‌های خود بالای زنان و دختران هستند. “کارکرد طالبان هیچ ربطی به دین و مذهب مردم ما ندارد”.

هم‌چنان وی از خاموشی جهان در برابر عمل‌کردهای طالبان انتقاد کرده و می‌افزاید: “هر چقدر جهان خاموش باشد، کسانی‌که برای امید و آزادی می‌جنگند هرگز تنها نیستند و خاموش نمی‌شوند”.

گفتنی‌ست که با حاکمیت دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، زنان و دختران افغانستانی از حق آموزش، کار، سفر بدون محرم، رفتن به ورزشگاه‌ها و پارک‌های تفریحی و حمام‌های زنانه محروم شده‌اند.

این فرمان‌های محدود کننده‌ی طالبان، هرچند همواره با واکنش‌های تند زنان معترض، فعالان حقوق بشر، فعالان مدنی و نهاد‌های بین‌المللی مواجه شده؛ اما باز هم طالبان از تصمیم‌های شان دست بر نداشته و موقف‌شان را در برابر زنان و دختران این کشور تشدید کرده‌اند.

این در حالی‌ست که بیش‌از سه سال می‌شود نهادهای مختلف بین‌المللی، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های طالبان بر زنان را همواره نقض حقوق بشری و تبعیض جنسیتی عنوان می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا