عفو بین‌الملل خواستار پایان سرکوب سیستمی در افغانستان شد

آی‌نور سعیدپور

سازمان عفو بین‌الملل بار دیگر خواستار احترام به حقوق بشر در افغانستان شده است. این سازمان هم‌چنان بر هم‌صدایی و انسجام جهانی برای پایان دادن به “سرکوب سیستمی” در افغانستان تاکید کرده است.

عفو بین‌الملل با نشر پیامی در برگه‌ی اکس خود بار دیگر یادآوری کرده که در یک کارزار جهانی بیش از سه صد هزار امضا برای رعایت حقوق بشر در افغانستان جمع‌آوری کرده است.

عفو بین‌الملل در حالی بر پایان دادن سرکوب سیستمی در افغانستان تاکید دارد که طالبان به نقض گسترده‌ی حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان متهم است. این گروه به گونه‌ی سیستماتیک به هدف محدود کردن زنان و دختران بیش از ۵۰ فرمان صادر کرده است. 

برخی از فعالان حقوق بشر و کارشناسان سازمان ملل متحد این رفتار طالبان “آپارتاید جنسیتی” عنوان کرده اند.

عفو بین‌الملل هم‌چنان نوشته است: “ما باید با هم ادامه دهیم و خواستار پایان‌دادن به سرکوب سیستمی و تعهد به عدالت باشیم”. 

این نهاد تاکید کرده که با دادخواهی باید به نقض‌های “بی‌کیفری” در این کشور پایان داده شود. 

سازمان عفو بین‌الملل، در یک کارزار جهانی، ۳۵۴ هزار ۸۴۷ امضا جمع‌آورده کرده و که طالبان خواسته‌ شده به حقوق بشر احترام بگذارد.

گفتنی‌ست که امضاکنندگان این طومار از گروه طالبان خواسته‌اند که به حقوق بشر در افغانستان احترام گذاشته و هم‌چنان از آن محافظت کند.

سازمان عفو بین‌الملل پیش از این نیز بارها از وضعیت حقوق بشری به‌ویژه وضعیت زنان در افغانستان انتقاد کرده است.

پیش از این نیز به شمول سازمان ملل، برخی از نهادهای حقوق بشری و جامعه‌ی جهانی از طالبان خواسته که حقوق بشر را رعایت کرده و محدودیت‌ها بر زنان را لغو کند. 

مقام‌ها و سخن‌گویان طالبان جدیدا در مورد درخواست عفو بین‌الملل اظهار نظر نکرده‌اند؛ اما پیش از این هرگونه نقض حقوق بشر را رد کرده است. علاوه بر آن، طالبان مدعی‌اند که حقوق زنان را مطابق به “شریعت اسلامی” تامین کرده است.

گفتنی‌ست که مقام‌های طالبان پیش از این در پاسخ‌ به درخواست‌های جهانی مبنی بر رعایت حقوق زنان گفته‌اند که حقوق زنان، آموزش و کار آنان جز از مسایل داخلی‌ست و اجازه‌ی مداخله به هیچ کشور و یا نهادی را در این مورد نمی‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا