رد خبر بازگشایی مکتب‌های خصوصی دخترانه در کابل از سوی طالبان ‌ 

لیدا بارز

وزارت معارف طالبان با نشر خبرنامه‌ای، گزارش‌ها درباره‌ی بر بازگشایی ۴۷ مکتب خصوصی به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم در کابل را رد کرد و آن را «غیرواقعی و دور از حقیقت» خواند. 

پس از نشر خبر بازگشایی ۴۷ مکتب خصوصی دخترانه در کابل به‌دستور وزارت معارف از سوی برخی از رسانه‌ها، وزارت معارف طالبان روز یک‌شنبه، ۱۷ سرطان، آن را تکذیب کرد. 

این وزارت گفته است که گزارش‌ها در مورد آغاز فعالیت دوباره‌ی مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم «غیرواقعی و دور از حقیقت» است.

هفته‌ی پیش، «سلیم پیگیر» که به‌عنوان «آگاه امور سیاسی» در یک برنامه‌ی تلویزیون خصوصی «آریانانیوز» صحبت می‌کرد، ادعا کرد که وزارت معارف طالبان به «۴۷ مکتب شخصی» اجازه داده است که دختران بالاتر از صنف ششم را آموزش بدهند.

او در این برنامه گفت که دخترش وارد صنف نهم شده است و امتحان او برای ورود به صنف نهم، از سوی نمایندگان وزارت معارف طالبان گرفته شده است.

پس از این ادعا، این موضوع به‌صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و بسیاری از کاربران با استناد به صحبت‌های آقای پیگیر، خبر آموزش دختران بالاتر از صنف ششم در ۴۷ مکتب را دست‌بدست کردند.

از سوی هم خبرگزاری تسنیم، متعلق به سپاه پاسداران نیز به نقل از «مقامات وزارت آموزش و پرورش طالبان» خبری درباره بازگشایی ۴۷ مکتب خصوصی دخترانه در کابل پخش کرده بود.

وزارت معارف طالبان می‌گوید؛ این ادعاها که از سوی برخی «حلقات و رسانه‌ها» نشر شده حقایق جامعه افغانستان را انعکاس نمی‌دهد.

طالبان بیش‌تر از هزار روز می‌شود که مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف شش را بسته است. این گروه هم‌چنین حق شمولیت در امتحان سراسری کانکور و ورود به دانشگاه را از دختران و زنان گرفته است.

با روی کار آمدن دوباره‌ی طالبان در افغانستان، این گروه در نخست دستور منع آموزش دختران بالاتر از ۱۲ سال را صادر کردند. این اقدام شان با واکنش‌های بین‌المللی به‌همراه بود و بسیاری از نهادهای حقوق بشری از این دستور طالبان انتقاد کرده و گفته‌اند که افغانستان تنها کشوری است که دختران در آن حق‌ آموزش ندارند. 

لیدا بارز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا