کاهش معاش کارمندان خانه‌نشین زن به پنج‌ هزار

آی‌نور سعیدپور

پس از نشر گزارش‌ها از کاهش دست‌مزد کارمندان زن از سوی طالبان، وزارت مالیه‌ی این گروه گفته است که تنها کارکنان زن که از سوی این گروه خانه‌نشین شده‌اند؛ دست‌مزد ماهانه‌ی شان به پنج هزار کاهش یافته است.

وزارت مالیه‌ی طالبان به رسانه‌ی خصوصی طلوع نیوز گفته است که کارمندان زن که اکنون نیز مصروف کار استند؛ مانند مردان معاش شان پرداخت می‌شود.

طالبان در نخستین اقدام کار زنان در وزارت‌خانه‌ها و نهادهای دولتی را تعلیق کرد. این گروه مدعی بود که معاش کارمندان خانه‌نشین شده را هر ماه پرداخت می‌کند. 

هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان به اداره‌ی امور این گروه دستور داد که معاش همه‌ی کارکنان زن را به گونه‌ی یک‌سان به پنج هزار کاهش دهد. 

پیش‌تر وزارت معارف گروه طالبان نیز آن‌چه را که شفاف نبودن فرمان رهبرشان در مورد کاهش معاش زنان عنوان کرد، پرداخت دست‌مزد آموزگاران زن را تعلیق کرده بود. 

تعلیق معاش و کاهش آن با واکنش آموزگاران زن در مکتب‌های دولتی مواجه شد. برخی از آموزگاران زن در شماری از مکتب‌های دولتی شهر کایل اعتصاب کاری کردند. پس از افزایش اعتراض‌‌ آموزگاران زن، حبیب‌الله آغا، وزیر معارف طالبان گفت که معاش آموزگاران بسنده نیست. 

از سوی دیگر، زنانی که در بخش بهداشت مصروف کار استند نیز در واکنش به کاهش دست‌مزد شان در برخی از شفاخانه‌های پایتخت اعتصاب کاری کردند. کارمندان پزشکی زن کاهش معاش به پنج هزار را “ظالمانه” عنوان کرده‌اند.

بخش معارف و صحت از محدود بخش‌های است که زنان اجازه‌ی کار را در حاکمیت طالبان دارند. زنان در این بخش‌ها نیز با محدودیت‌های روزافزون طالبان مواجه اند.

کاهش معاش بانوانی که در نظام جمهوری در نهادهای مختلف مصروف کار بودند؛ در حالی صورت می‌گیرد که این گروه خود کار زنان را ممنوع کرده است.

کاهش معاش کارکنان زن با واکنش‌های بین‌المللی نیز به همراه بوده است. پیش‌تر ولکر ترک، کمیشنر عالی شورای حقوق بشر گفته که حقوق کارکنان زن در افغانستان، حقوق بشر را تضعیف می‌کند. وی هم‌چنان این اقدام را مانع دیگری فرا راه زنان توصیف کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا