حمایت سازمان ملل از زنان تجارت‌پیشه در افغانستان

آی‌نور سعیدپور

برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرده است که از سال ۲۰۲۱ به‌ این‌سو از ۷۵ هزار تجارت کوچک و متوسط که توسط زنان نیز رهبری می‌شود، حمایت کرده است.

برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل با نشر پیامی در برگه‌ی اکس نوشته است که استیفن رودریگز، رییس این نهاد و سفیر جاپان به ولایت بلخ سفر کرده و با شماری از زنان تجارت‌پیشه نیز دیدار کرده است.

این نهاد افزوده که سفیر جاپان و رییس برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل برای افغانستان در دیدار با کارآفرینان زن از انعطاف‌پذیری آنان نیز قدردانی کرده است.

پس از آن‌که طالبان کار زنان را در نهادهای دولتی و سازمان‌های خارجی ممنوع کرد، بیش‌تر زنان و دختران برای کسب درآمد به تجارت‌های کوچک و متوسط رو آورده‌اند؛ اما آنان در این بخش نیز با مشکل‌های زیادی روبه‌رو اند.

پیش از این برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل گزارش داد که بیش‎تر زنان تجارت‌پیشه در افغانستان از محدودیت‌های طالبان متاثر اند. این زنان به سرمایه‌ و بازار دست‌رسی ندارند. 

برخی از زنان تجارت‌پیشه نیز می‌گویند که زمینه‌های سرمایه‌گذاری برای آنان فراهم نیست و از سوی دیگر آنان به سرمایه‌ی کافی نیز دست‌رسی ندارند.

نهادهای مختلف سازمان ملل تلاش دارند که از راه‌های مختلف چون برگزاری نمایش‌گاه‌ها، اعطای قرضه و دوره‌های آموزشی از کار زنان در بخش خصوصی حمایت کند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا