ایجاد زمینه‌ی کار برای ۴۰۰ زن افغانستانی از سوی سازمان ملل 

آی‌نور سعیدپور

برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل متحد در افغانستان، اعلام کرده است از طریق پروژه‌‌ی جای‌گزینی کشت مواد مخدر در افغانستان برای بیش از چهارصد زن کشاورز زمینه‌ی کار را فراهم کرده است.

برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل متحد با نشر گزارشی گفته است که با بودجه‌ی ۹۰ میلیون دالری که از سوی اداره‌ی بین‌المللی مواد مخدر و ایالات متحده تمویل شده، از طریق پروژه‌ی کشاورزی مبتنی بر جامعه از هزاران نفر از پرورش دهندگان سابق خشخاش در تغییر محصولات کشاورزی‌شان در افغانستان حمایت می‌کند.

براساس این گزارش، در بخش از این پروژه بر توان‌مندسازی زنان کشاورز در بخش بدیل کشت خشخاش نیز تلاش‌ها از سوی نهادهای سازمان ملل جریان دارد.

برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل در این گزارش از خانمی با نام مستعار عایشه یاد کرده که در شهر مزارشریف با حمایت این نهاد، یک واحد پروسس بادنجان رومی تحت رهبری زنان را راه‌اندازی کرده است. در این شرکت زنان و دختران دیگر تحت ابتکار سازمان ملل مصروف کار استند.

در بخشی از این گزارش آمده است که برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل علاوه بر توان‌مدسازی زنان کشاورز در بخش‌های دیگر نیز از تجارت‌های زنان که فرصت کاری و رهبری را برای زنان ایجاد می‌کند، حمایت کرده است.

برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل از بیش از ۱۰۰ تجارت کشاورزی در افغانستان حمایت کرده و مأموریت‌های تجاری را تسهیل کرده که منجر به فروش بین‌المللی قابل توجهی از محصولات افغانستان، به‌ویژه میوه‌های خشک و آجیل شده است.

هرچند طالبان کار زنان در بخش‌های مختلف را ممنوع کرده است؛ اما کسب‌وکارهای خصوصی از انگشت‌شمار بخش‌های است که زنان حق کار را در این بخش‌ها دارند. باید افزود که کار زنان در این بخش‌ها نیز از محدودیت‌های عمومی که از سوی طالبان بر زنان وضع شده؛ متاثر است. 

نهادهای محتلف سازمان ملل نیز در این سه سال تلاش کرده که با برگزاری دوره‌های آموزشی و هم‌چنان اعطای قرضه به زنان زمینه‌ی کار را برای آنان در بخش‌های که شامل قانون محدودیت طالبان نیست؛ فراهم کند.

گفتنی‌ست که ممنوعیت کاری زنان اقتصاد افغانستان را به شدت متاثر کرده است. بر اساس آمار سازمان ملل، ممنوعیت کار زنان سالانه شش میلیون تا یک میلیارد دالر به اقتصاد افغانستان آسیب می‌رساند. این هشدار درحالی است که افغانستان یکی از جدی‌ترین بحران بشری را در سطح جهان تجربه می‌کند که زنان و دختران بیش‌ترین بار این بحران را متحمل می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا