فعالان حقوق بشر: نتیجه‌ی نشست دوحه نمک‌پاشی بر زخم مردم است

لیدا بارز

شماری از فعالان زن و حقوق بشر با نشر اعلامیه‌ای از سازمان ملل متحد، مبنی بر دعوت طالبان در نشست دوحه انتقاد کرده و گفته‌اند که این سازمان با حذف زنان، فعالان جامعه‌ی مدنی و بحث حقوق بشر از دستور کار سومین نشست دوحه، موضع طالبان را تقویت کرده است. 

اعلامیه‌‌ای منتشر شده از سوی فعالان حقوق زن و مدافعان حقوق بشر که نسخه‌‌ای از آن امروز پنج‌شنبه، ۱۴ سرطان، به خبرگزاری بانوان أفغانستان رسیده است، طالبان را به نقض سیستماتیک حقوق بشر و اعمال آپارتاید جنسیتی بدون پاسخ‌گویی متهم کرده و گفته است که دعوت طالبان از سوی سازمان ملل متحد این گروه را در این امر تشویق می‌کند.

این فعالان حقوق بشر در این بیانیه نتیجه‌ی نشست دوحه را «نمک پاشی بر زخم‌ها» خوانده و از پیامد این چنین نشست‌های ابراز نگرانی کرده‌اند. 

بر اساس بیانیه‌ی آمده است: «حذف عمدی زنان از نشست رسمی به‌دلیل خواست‌های مقام‌های طالبان،‌ نشان دهنده‌ی بی‌توجه‌ی حیرت‌انگیز به حقوق بشر و حقوق زنان توسط سازمان دهندگان این کنفرانس بود».

از سوی هم فعالان حقوق زنان و مدافعان حقوق بشر، جلسه با نمایندگان زنان و جامعه‌ی مدنی در حاشیه‌‌ای نشست دوحه را «نمایشی، بی‌اثر و فاقد شفافیت» عنوان کرده و گفته‌اند که نمایندگان ویژه‌‌‌ی کشورها در آن شرکت نکردند.

فعالان حقوق بشر از سازمان ملل خواسته‌اند زنان و گروه‌های جامعه‌ی مدنی را در تمامی فرایندهای سیاسی مربوط به افغانستان دعوت کند و اطمینان حاصل کند که حقوق بشر و حقوق زنان به ابزار چانه‌زنی طالبان تبدیل نشود.

آنان در بیانیه‌ی خود هم‌چنین خواهان اجرای قطعنامه ۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل و تعیین نماینده‌‌ی ویژه‌ی برای افغانستان شدند.

سومین نشست دوحه در مورد بررسی وضعیت افغانستان با اشتراک نمایندگان کشورها و حضور طالبان در پایان ماه جون و اول جولای برای دو روز در دوحه مرکز قطر برگزار شد. 

زنان و جامعه‌ی مدنی در دستور کار این نشست نبودند که حذف آنان از لیست شرکت‌کننده‌ها با اعتراض‌ها و واکنش‌های گسترده مواجه شده است. 

از سوی هم شماری از فعالان زن که در نشست حاشیه‌ای دوحه دعوت شده بودند، این نشست را تحریم کردند، اما با این حال، مقام‌های سازمان ملل متحد با افرادی تحت عنوان نمایندگان جامعه‌ی مدنی گفت‌وگو کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا