ملاله یوسف‌زی: زنان در افغانستان با تهدید روبه‌رو اند

آی‌نور سعیدپور

ملاله یوسف‌زی، فعال آموزش با ابراز نگرانی از اخراج اجباری شهروندان افغانستان به‌ویژه زنان و دختران از پاکستان گفته است که این روند برای “رنج‌بردن از ظلم وحشیانه‌ی طالبان” خطرناک است و زنان افغانستانی را متاثر می‌کند. 

خانم یوسفزی با نشر پیامی در برگه‌ی اکس خود نوشته است که در سیستم “آپارتاید جنسیتی” طالبان زنان و دختران با سواستفاده و تهدیدهای غیرقابل قبولی روبه‌رو استند.

این فعال حقوق بشر با اشاره سیاست‌های طالبان بر زنان و دختران تاکید کرده که امنیت آنان باید در اولویت قرار داده شود. وی از حکومت پاکستان نیز درخواست کرده که درمورد اخراج اجباری شهروندان افغانستان تجدید نظر کرده و از زنان و دختران افغانستانی در برابر “ظلم طالبان” محافظت کند. 

ملاله‌ یوسف‌زی افزوده که زنان و دختران در افغانستان از آموزش‌های بالاتر از صنف ششم محروم‌اند و دولت پاکستان باید با اطمینان حاصل کند که دختران افغانستانی که در پاکستان مانده‌اند، می‌توانند به مکتب بروند. 

پاکستان در ماه نوامبر سال گذشته‌ی میلادی روند اخراج اجباری شهروندان غیرقانونی از این کشور را آغاز کرد که این روند شامل ۱.۷ میلیون شهروندان افغانستان مقیم آن کشور نیز می‌شود. 

براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان جهانی مهاجرت بیش از ۵۰۰ هزار نفر از پاکستان به افغانستان برگشت داده‌ شده‌اند که حدود ۸۰ درصد آنان، زنان و دختران استند.

پیش از این نیز سازمان‌های مختلف از جمله سازمان ملل و عفو بین‌الملل از پاکستان خواسته‌اند که این روند را متوقف کند. زیرا زنان و دختران در حاکمیت طالبان از تمام حقوق شان محروم اند. از سوی دیگر، نگرانی‌ها از برگشت‌دادن افرادی که از ترس طالبان به پاکستان پناه برده‌اند نیز وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا