استقبال زنان از موضع‌گیری کانادا در برابر عمل‌کرد سازمان ملل

لیدا بارز

زنان معترض، اعضای شبکه‌ی مشارکت سیاسی زنان افغانستان از موضع‌گیری دولت کانادا درباره‌ی عمل‌کرد سازمان ملل متحد و سومین نشست دوحه در مورد افغانستان استقبال کرده‌اند. 

شبکه‌ی مشارکت سیاسی زنان افغانستان، امروز سه‌شنبه، ۱۲ سرطان، با نشر اعلامیه‌ای که نسخه‌ی از آن به خبرگزاری بانوان افغانستان فرستاده شده است، می‌گویند؛ موضع‌گیری کانادا نشان‌دهنده‌ی حمایت این کشور از عدالت، برابری جنسیتی، احترام به حقوق‌ بشر و حقوق زنان است.

در اعلامیه‌ای این زنان معترض بیان شده است: «ما فعالان اجتماعی و مدافعان حقوق زنان افغانستان، از موضع‌گیری دولت کانادا برای حمایت از موقف زنان، جامعه‌ی مدنی و اقلیت‌های قومی و مذهبی، سپاس‌گزاری و قدردانی می‌کنیم».

ترنم سیدی، مسوول عمومی این شبکه نیز هم‌زمان با دومین روز نشست سوم دوحه در مورد افغانستان می‌گوید ‌که این اقدام دولت کانادا قابل تقدیر است.

خانم سیدی تاکید کرده است که سایر کشورها، نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی که به عدالت، برابری جنسیتی و حقوق بشر باورمند هستند، اقدامات یک‌جانبه‌ی سازمان ملل متحد و نادیده گرفتن زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی از سوی این سازمان را محکوم کنند.

این در حالی‌ست که زنان معترض هم‌چنین از عمل‌کرد سازمان ملل متحد و جامعه‌ی جهانی نسبت به مردم افغانستان و نحوه‌ی برخورد طالبان، ابراز نگرانی کرده است.

آنان می‌گویند که سازمان ملل متحد با دعوت نمایندگان طالبان در سومین نشست دوحه بار دیگر ثابت کرد که برای آینده و سرنوشت میلیون‌ها زن و دختر افغانستانی اهمیت قائل نیست.

اعضای این شبکه با ابراز ناامیدی از این اقدام افزوده است که سازمان ملل متحد برای منافع خود حاضر است تا مردم افغانستان از جمله زنان و دختران این کشور را قربانی سیاست‌های دو جانبه‌ی خود کند.

دولت کانادا، روز دوشنبه، ۱۱ سرطان، با نشر بیانیه‌ای در پیوند به برگزاری سومین نشست دوحه و حضور  نداشتن نمایندگان زنان و جامعه‌ی مدنی افغانستان در این نشست، ابراز ناامیدی کرده و افزوده بود که مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان افغانستان در روند نشست دوحه نه تنها یک اصل اساسی در این نشست بوده، بلکه برای دست‌یابی به یک افغانستان صلح‌آمیز، باثبات و فراگیر ضروری است.

این در حالی‌ست که سومین نشست دوحه در مورد افغانستان با شرکت نماینده‌های ۲۵ کشور، هیأت طالبان و با میزبانی ملل متحد، روز دوشنبه، ۱۱ سرطان، پایان یافت.

با این حال در دستورکار (آجندای) نشست دوحه، نماینده‌های زنان، جامعه‌ی مدنی و بحث حقوق زنان در افغانستان تحت حاکمیت طالبان جا نداشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا